Музей історії села

 

ЧЕРНЯХІВСЬКА  СЕЛИЩНА  РАДА

ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ЖАДЬКІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ


 

Звіт

 про роботу шкільного Зразкового музею «Історія села  Жадьки»

Жадьківського ліцею

 Черняхівської селищної ради

 за 2017 - 2021 рр.

 

(на підтвердження звання «Зразковий музей»)

 

 

 

 

 

Керівник музею:

 Демиденко Олена Іванівна

Жадьки 2021 р.

Центром патріотичної та краєзнавчої роботи в Жадьківському ліцеї є шкільний Зразковий музей історії села Жадьки.

Шкільний Зразковий музей «Історії села Жадьки» засновано 27 березня 1985 року рішенням № 10 Виконкому Жадьківської сільської Ради народних депутатів. Започаткував музей директор Жадьківської середньої школи Вербило А. І. як Музей Бойової Слави, потім як Музей Бойової і Трудової слави, та продовжив його справу вчитель початкової військової підготовки Шишов М. Л.

Згідно свідоцтва №101 від 30 січня 1990 р., виданого головою обласного огляду роботи шкільних музеїв, музею присвоєно звання «Шкільний музей». Згідно свідоцтва №106 від 24 лютого 1999 р. – Музей історії села широкого історичного профілю.

Відповідно наказу № 485 від 15. 06. 2004 р., Музею історії села за вагомий внесок у справу виховання учнівської та студентської молоді, примноження надбань національної культури, збереження історичної спадщини українського народу та Музейного фонду України, пропаганди пам´яток історії, культури і природи присвоєно звання «Зразковий музей».

Матеріали, зібрані за допомогою колективу вчителів, колишніх випускників та старожилів нашого села, розміщені за розділами:

Розділ І. «Мій край – моя колиска…» охоплює історичне минуле рідного села, походження, побут пращурів, їх життя, а також радянську модернізацію: колективізацію, голодомор, післявоєнну відбудову, село в 50-80-х роках.

Розділ ІІ. «Збережемо пам'ять про подвиг» присвячений героям Другої світової війни. На вітрині розділу знаходяться перелік прізвищ та фотознімки односельчан, які загинули, визволяючи Вітчизну, та розстріляних ворогами під час нацистської окупації, а також прізвища воїнів-визволителів, які загинули в боях і поховані в братських могилах на території Жадьківської сільської ради. Серед експонатів зберігаються спогади ветеранів війни і праці, які записані в книгу і на магнітофон.

Розділ ІІІ. «Наш земляк Герой Радянського Союзу капітан Тишкевич Василь Антонович». Стенд присвячений Герою Радянського Союзу Тишкевичу Василю Антоновичу. Фотографії та зібраний матеріал розповідають про трудовий і бойовий шлях героя.

Розділ ІV. «Фронтові реліквії» представляє матеріали, зібрані пошуковцями та активістами села на території сільської ради.

В результаті пошукової роботи маємо 298 одиниць різноманітних експонатів. Це: особисті речі воїнів; деталі військової зброї; лист комсорга роти про загибель старшого лейтенанта Віхмана І. Л.; книги, подаровані ветеранами війни.

Розділ V. «Відлуння Афгану…» розповідає про десятирічну війну в Афганістані (1979-1989 рр.). На стенді розміщені фото, які робили самі воїни-афганці, бойова карта, вивезена з Афганістану, на якій прокладено шлях від Кушки до Шинданда.

Розділ VІ.  «Перед іменем твоїм, дозволь схилить коліно…» розповідає про історію Жадьківського ліцею, її педагогів та учнів, які стали вчителями.

Розділ VІІ. «Схід країни від зла захищають, б’ються на смерть мої земляки…» висвітлює події на сході України, про наших земляків, які несуть службу в зоні проведення АТО.

Експозиції та розділи музею на конкретному місцевому матеріалі знайомлять здобувачів освіти, вчителів, батьків та гостей з історією рідного краю та навчального закладу, їх звичаями й традиціями, виробляючи навички пошукової роботи, науково-дослідницької діяльності. Фонди музею поповнюються новими експозиційними матеріалами завдяки пошуковій роботі учнів. 

Керівник музею - вчитель  зарубіжної літератури Демиденко Олена Іванівна. При музеї діють дві групи: юних екскурсоводів та пошуковців. Це учні 5 - 11 класів.

Впродовж зазначеного періоду Зразковий музей співпрацював з державними і громадськими організаціями, брав участь у загальнорайонних заходах духовного, краєзнавчого спрямування. Проводились заходи щодо втілення «Стратегії національно-патріотичного виховання», затвердженої Указом Президента України від 18.05.2019 р. №286,  «Концепції Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року», «Концепції вдосконалення інформування громадськості з питань євроатлантичної інтеграції України на 2017-2020 роки», Державної соціальної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2021 року, «Плану заходів з відзначення 100-річчя подій Української революції 1917 - 1921 років та вшанування пам’яті її учасників на період до 2021 року», Регіонального плану заходів у зв'язку з 85-ми роковинами Голодомору 1932-1933 років в Україні, розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.09.2015 року № 998-р «Про заходи з увічнення пам’яті захисників України на період до 2020 року».  

Радою музею організовуються стаціонарні виставки, систематично проводиться просвітницька роботи серед учнів ліцею, екскурсії, масові заходи та навчальні заняття для учнів, ветеранів, жителів села. Варто зазначити, що використовуються матеріали музею як у навчально-виховному процесі, так і в науково-дослідницькій роботі МАН.

Дієвим та ефективним засобом поєднання традиційних та інноваційних форм у навчально-виховній роботі музею є пошукова та дослідницька діяльність учнів. За результатами такої роботи гуртка екскурсоводів «Історія Житомирщини», пошукових груп учнів 5-11 класів, батьківської та вчительської громади зібрано творчі проекти та тематичні екскурсії «Учителю, вклоняюся доземно перед великим іменем твоїм», «Сторінками історії Жадьківського колегіуму», «Зорепад вчителів Жадьківської середньої школи», «Калейдоскоп успіхів, досягнень, звершень наших випускників», «Від творчого вчителя до творчого учня», «Традиції патріотичного виховання в колегіумі», «Ми творимо історію колегіуму» та інші.

Для проведення науково-просвітницьких заходів з використанням інтерактивних технологій впроваджуються і практикуються музейні п’ятихвилинки, інформаційні повідомлення та документальні хроніки. Зокрема члени гуртка «Історія Житомирщини» за допомогою директора ліцею Прута О. О. - вчителя історії та учасника АТО, підготували та провели патріотичну екскурсію «Шляхами героїв», в якій юним гостям музею розповідали про бойовий шлях 95-ої окремої  десантно-штурмової бригади, яка базується у місті Житомир, а також побували в гостях у житомирських десантників. Для учнів була підготовлена екскурсія територією бригади, виставка стрілецької зброї та військового майна, а також представлені зразки повітрянодесантної техніки, які застосовується в Десантно-штурмових військах Збройних Сил України.

Члени просвітницького сектору Зразкового музею провели такі тематичні заходи як «Історія одного бійця», «Не викреслити з пам’яті людської» до річниці загибелі в АТО нашого випускника В.М. Кудрявцева та його дня народження - «В пам’ять про героя». З фотоматеріалів та короткого викладу бесід було створено відеофільм, який в пам’ятні дні транслювався для широкого загалу учнів і вчителів в ТV-холі ліцею.

Робота по створенню мультимедійних презентацій, музейних проектів та каталогів є досить популярною серед учнів, вчителів-предметників, класних керівників і, як засвідчує участь у конкурсі, - є однією з найперспективніших і цікавих. Були створені проекти - виставки постійного та змінного характеру за темами «Спортивна гордість колегіуму», «Спортивні традиції», «Дарунки випускників», «Сторінками цікавих справ», «Наша гордість - переможці наукових конкурсів та олімпіад» тощо. У 2018 році було розпочато роботу над пошуковим проектом «Героями не народжуються – ними стають». Впродовж 2018-2021р.р. триває збір інформації, документальних спогадів, фотодокументів, експонатів даного проекту.

Екскурсоводи шкільного Зразкового музею - постійні учасники та призери районного проекту «Конкурс екскурсоводів» та всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв закладів освіти «Край, в якому я живу».

Щороку  до свята Партизанської Слави, до річниць визволення України, визволення Житомира, Житомирської області від нацистських загарбників, до Дня захисника Вітчизни, до Дня Перемоги проводяться наступні заходи для різних вікових категорій учнів.

1.                Цикл лекцій:  «А ми тую козацькую славу збережемо», «Співаєм славу тій події і тепер», «Тобі розкаже сива давнина, як жив мій край», «Наше село в роки Другої світової війни», «Мужність партизанська», «Революція Гідності» (з використанням електронних презентацій).

2.                Бесіди: «Визвольна боротьба українського народу», «Справа честі та обов’язку», «Герої-земляки», «Трагедія Голокосту» (з використанням електронної презентації та відеофільму).

3.                Екскурсії в Зразковий музей «Історія села Жадьки»:  «Збираючи історію мого села по крупинці», «Пам'ятники сіл Жадьки, Мар'янівка та Стовпня розповідають про війну», «Село Жадьки від А до Я», квест «Мій рідний край – це я, а я – це рідний край», «Батьківська хата – колиска нашого народу».

4.                Екскурсії :

·        смт. Черняхів (МНС, історико-краєзнавчий музей);

·        Житомир (парк імені Юрія Гагаріна,  монастир свм. Анастасії Римлянини, маслозавод «Рудь», розважальний центр «Плаза», аквапарк «Королівська бочка», оглядова автобусна екскурсія по місту (Замкова гора, майдан Перемоги, монумент Вічної Слави, голова Чацького, гребля на річці Тетерів, вулиця Пушкінська, Старий бульвар та Шодуарівський парк);

·        смт. Чоповичі (Кип΄яче  (жіночий та чоловічий монастирі);

·        смт. Іршанськ (музей «Українська світлиця»);

·        місто Бердичів (музей «Історія міста Бердичева», монастир Босих кармелітів);

·        місто Коростень (командний пункт-бункер «Скеля» та парк імені  Островського);

·        місто Київ (до Верховної Ради України за сприянням народного депутата Павла Дзюблика, музей мікромініатюр Миколи Сядристого, Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник (Успенський собор  (ХІ ст.), Велика Дзвіниця (ХУІІІ ст.), Троїцька надбрамна церква (ХІІ ст.), Миколаївська церква (ХУІІ ст.), Ближні та Дальні печери (ХІ ст.) та інші пам’ятки архітектури)).

5.                Уроки мужності: «Україна – єдина», «Ми – нація єдина, твої ми діти, Україно!»,  до Дня козацької слави «А ми тую козацькую славу збережемо!», до Дня Гідності і Свободи « Молюсь за тебе, Україно…», до Дня пам’яті жертв Голодоморів та політичних репресій «Ні труни, ні хрестів і ні тризни…», до Дня Збройних Сил України «Справа честі та обов’язку», до Дня Соборності України «Співаймо славу тій події і тепер», до Дня памяті героїв Крут «Душу й тіло ми положим за нашу свободу…», до Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав «Час і досі не загоїв рану – цей одвічний біль Афганістану», до Дня вшанування Героїв Небесної Сотні «А сотню вже зустріли небеса…», до Дня Перемоги «Тих днів не змовкне слава!», вшануванню учасників АТО на Сході України  «Герої не вмирають», до Дня Державного Прапора та Дня Незалежності України «Ми -  діти твої, Україно!»  (з презентаціями).

6.                Виховні години: «Герої нашого часу – патріоти України, єдиної суверенної держави», «Всі ми - доньки і сини єдиної неньки України», «Пам’яті вічний вогонь», «Державний прапор України – святиня нашого народу», «Дзвони Чорнобиля», «Я – громадянин-патріот незалежної держави України», «Пам’яті вдячні нащадки», «Моя рідна Україна», «Знати і поважати Герб своєї Вітчизни, її прапор і гімн», «Що я знаю про Українське козацтво», «Чорнобильська катастрофа: герої-ліквідатори».

7.                Круглі столи з використанням електронних презентацій: до Дня пам’яті жертв Голодомору «Є пам’ять, якій не буде кінця»,

8.                 Музейні уроки: «Герої не вмирають», «Вони визволяли Житомирську область», «Їх славні імена в літописі Другої світової війни», «Цей подвиг звучить у піснях і сьогодні».

9.                Педагогічні читання з нагоди 100-річчя від дня народження Василя Олександровича Сухомлинського: «Василь Сухомлинський – видатний педагог-гуманіст, мислитель ХХI століття».

10.           Родинні свята: «Родина як зірка єдина», «Тато, мама і я – українська сім’я».

11.           Спортивні свята: «Тато, мама і я – спортивна сім’я», «Олімпійські перегони», «Козацькі забави», «Веселі старти».

12.           Лінійки: «Україна в нас одна», «Вклонімося великим тим рокам», лінійка-пам’яті «Бабин Яр: без права на забуття» тощо.

13.           Етнографічна вітальня: «Люблю я свій народ, ціную його звичаї».

14.           Флешмоби: «Діти України – за мир в усьому світі», «Моя країна – соборна Україна», «Герої нашого часу» тощо.

15.           Конференції: «Боротьба за збереження державної незалежності», «Україна в роки Другої світової війни» тощо.

 

ІІ. Конкурси

Музей проводить різноманітні конкурси:

·               плакатів «Всі ми доньки і сини єдиної неньки України»;

·              малюнків «Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо»;

·              творчі звіти «Чисті роси»,  «Таланти твої, Україно!»;

·              стінгазет до Дня української писемності та мови «Лунай, прекрасна наша мово!»;

·               мрійників «Іграшка майбутнього»; саморобних іграшок учнів та батьків;

·              літературний конкурс-вернісаж юних поетів «Напишу свої рядочки на осінньому листочку», «Подвиг, що не згасне у віках»;

·              конкурс-виставка «Замість ялинки – зимовий букет»;

·               на кращу мультимедійну презентацію «Бути на Землі людиною»;

·               на краще «Дерево мого роду»;

·              виставка писанок і вишиванок «Писанкове мереживо»;

·              військово-патріотична гра «Джура» «Учора учасник гри – сьогодні учасник АТО»;

·               «Нумо, хлопці», «Козацькі забави».

 

IIІ. Пошукова робота

Постійно проводиться пошукова робота, до якої залучаються не тільки пошуковці, які працюють у  музеї, а й учні всіх класів. Саме пошуковці виступили ініціаторами навчального проекту для учнів ліцею.

1. «Мій край: сторінки історії».

Він передбачає вивчення та дослідження історії сіл Жадьківського округу. А оскільки у нашому ліцеї навчаються школярі, які мають родичів майже у всіх селах району, то ми створюємо науково-краєзнавчу карту, яка буде поповнюватися історико-краєзнавчими матеріалами про села Черняхівського району. Адже ми самі пишемо свою історію.

2. Дослідження історії Другої світової війни на території району.

Фонд музею постійно поповнюється матеріалами краєзнавчих експедицій, дослідженнями членів пошукового загону, учителями ліцею, спогадами ветеранів Другої світової війни та ветеранів праці. Протягом останніх років учні працювали над пошуковими проектами: 

·                   «Мир і війна. Сучасні погляди на Другу світову війну» - дослідження історичних фактів початку Другої світової війни на території району, записування спогадів очевидців. Увесь матеріал узагальнено, і на його основі розроблена екскурсія на тему «Пам’ять про Другу світову війну у фотографіях».

·                   Учасники групи «Пошук» створили електронну версію віртуальної екскурсії на тему: «Наш край у роки Другої світової війни», використавши фотоматеріали й документи краєзнавців та районного краєзнавчого музею, видали буклет.

 Охоплюючи пошуковою роботою учнів ліцею, ми привчаємо їх до громадської роботи, формуємо почуття любові та поваги до рідного краю.

 3. Дослідження Голодомору 1932-1933 років на території села та району.

Пошуковці стали ініціаторами довготривалого загальноліцейного проекту з дослідження історії 30-х років - «Вкрадене дитинство. Діти в роки Голодомору 1932-1933 років».

 Мета проекту: збереження пам'яті про національну трагедію 1932-1933 років в Україні, формування співчуття до жертв геноциду, виховання патріотизму та історичної пам'яті в молодого покоління, вміння брати уроки для майбутнього, активізація дослідження історії Голодомору як частини історії рідного краю. Спогади очевидців голоду ретельно записуються, частину їх оформили в буклет. Зібраний матеріал був покладений в основу великого заходу для школярів та виховного заходу «Свічка Пам’яті».

Під керівництвом гуртківців учні 10-х класів проводять роботу над дослідженням долі своєї родини в кінці 20-х - початку 30-х років ХХ століття

4. Дослідження історії ліцею.

Збираючи матеріал про випускників колегіуму - учасників війни, пошуковці не могли обминути й історію свого навчального закладу. Так виник новий напрямок – історія ліцею. За останні 5 років ми зібрали багато фотознімків різних років, які відтворюють життєпис навчального закладу.

5. Дослідження історії роду.

За всіх часів у всіх народів родина була найбільшим вихователем молодого покоління. Саме вона закладає фундамент духовності кожної людини, використовуючи великі природні можливості виховання: приклад батьків чи інших родичів, сімейні традиції, реліквії, моральні цінності родини. Працюючи в цьому напрямку, гуртківці вчаться: 

·                   здобувати інформацію та досліджувати історію свого роду, сімейні традиції та реліквії;

·                   набувають навичок створення родинного дерева, герба та девізу сім'ї;

·                   вчаться розуміти у чому цінність сім'ї для кожної людини.

 У рамках загальноліцейної програми «Я – українець» гуртківці беруть активну участь у дослідженнях «Моє родовідне дерево», «Ордени та медалі в моїй родині», «Моя родина в роки Великого Голоду», «Шкільні династії».

Розпочали роботу над довготривалим проектом «Повсякденне життя моєї сім'ї на тлі історичної епохи». Мета проекту - залучити учнів до активного вивчення історії повсякденності на прикладі власної сім'ї та сприяти позитивному ставленню до історії родини як органічної складової історії країни.

 Завдання проекту:  залучити членів сімей учнів до спільної пошукової діяльності, сприяти формуванню спільної історичної пам'яті та ідентичності;  підготувати матеріали для презентації;  зібрати інформацію для використання на уроках історії України за темою «Повсякденне життя українців у 1920-1990 роках».

IV. Акції милосердя, доброзичливості, уваги, поваги до ветеранів Другої світової війни, учасників АТО

1.     Зустрічі з учасниками бойових дій та волонтерами.

2.     Відвідування військовослужбовців, які отримали поранення під час виконання бойових завдань і проходять реабілітацію..

3.                До кожного свята проходить акція збору та оформлення листівок для привітання ветеранів та учасників АТО зі святами.

4.                 Акції:

-                    «Допоможи ближньому»;

-                    «Ланцюг єдності»;

-                     «П’ять картоплин»;

-                    «Збери кришечку для солдата»;

-                     «Подаруємо радість»;

-                    «Лист пораненому»;

-                    «Братська могила»;

-                    «Шануємо, сумуємо, пам'ятаємо» (хвилина мовчання).

5.                Вахти пам'яті.

6.                Факельний хід.

7.                Покладання вінків до могил солдатів.

8.                 Велопробіг до Дня партизанської слави.

9.                Упорядкування місць поховання воїнів-односельчан, які загинули в роки війни.

V. Участь у районних та обласних конкурсах, в МАН та обласних семінарах краєзнавців

Керівництво музею забезпечило якісну участь шкільних краєзнавців у Всеукраїнських і обласних акціях, операціях, рухах:

·     Всеукраїнський конкурс екскурсоводів музеїв навчальних закладів «Край, в якому я живу». Вакуленко Карина (11 клас, 2018 р., ІІІ м.). Макарець Діана, екскурсія «Край доброї чистої води, старих традицій…» (11 клас, 2019 р., ІІІ м.), Довгий Антон, екскурсія «Край ратаїв та ратників» (7 клас, 2020 р., ІІІ м.)  Керівник:       Демиденко О. І..

·     Огляд-конкурс виховної роботи в пришкільних таборах відпочинку. ІІ м.. Начальник табору: Демиденко О. І. (2018 р.).

·     Всеукраїнська експедиція учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна». Напрямок «З попелу забуття». «Героїчними шляхами Волинської групи».  Газіїва Марина  (10 клас, 2018 р, І м.). Керівник: Лис А. О..

·     МАН. Відділення суспільствознавство. Секція правознавство. «Правовий статус військово-цивільних адміністрацій на Сході України». Газіїва Марина  (10 клас, 2018 р, І м.). Керівник: Лис А. О..

·     «Барви Полісся». Всеукраїнська трудова акція «Парад квітів біля школи». Колективна робота учнів 9 класу. І м.. Керівник: Мацейчук Н. М.

·     Обласна виставка-конкурс «Осінні фантазії». Номінація: «Ошибана та колажі з природного матеріалу». Робота «Дерево життя». Нагурна Мирослава (9 клас, 2018 р., ІV м.). Керівник: Черняк Н. А..

·     Обласний фестиваль патріотичних дій «Патріот-Fest». Номінація «національно-патріотичний куточок у закладі освіти». Сим’яновський Іван (7 клас, 2018 р., І місце). Керівник Демиденко О. І.

·     Обласні змагання з футболу «Даруймо радість дітям» (Пулини) - І місце. Керівник – Присяжнюк В. М.

·     «Юннатівському руху бути!» Макарець Діана  (11 клас) – І місце. Керівник – Мацейчук Н. М.

·     Робота МАН  «Особливості розвитку національних меншин Волинської губернії в роки Першої світової війни», секція «Історія»   Газієва Марина (11 клас) – І місце (район). Керівник – Колесник М. В.

·     Обласний етап Всеукраїнської етнолого-краєзнавчої експедиції «Моя країна – Україна» за напрямом «Багатослів´я мовчазних речей». Робота «Їм не підвладний вік…»   Сим´яновський Іван (8 клас) – І місце. Керівник – Демиденко О. І.

·     Районні змагання з  шахів серед школярів ЗЗСО І-ІІІ ст. Горбатюк М., Ковтонюк А., Заречний В.  (11 місце) – ІІ місце. Керівник – Присяжнюк В. М.

·     Турнір юних хіміків, команда – ІІІ місце. Керівник - Мацейчук Н. М.

·     Міжнародний конкурс з української мови ім. П. Яцика - Макарець Діана (11 клас) – ІІІ місце. Керівник – Огійчук Л. М.

·     ІІ етап Х міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді ім. Т. Г. Шевченка - Макарець Діана (11 клас) – ІІІ місце. Керівник – Огійчук Л. М.

·     Обласний етап Всеукраїнської етнолого-краєзнавчої експедиції «Моя країна – Україна» за напрямом «Історія однієї світлини». Робота «Війна випробовує долі»  - Когут Віктор (7 клас) – ІІ місце. Керівник – Котюк О. В.

·        Конкурс робіт, присвячених 100-річчю Української революції 1917-1921 років.  Башинський А. П. - І місце в області. Керівник – Колесник М. В.

·        Етнолого-краєзнавча експедиція «Чуття єдиної родини» за напрямком «Багатослів’я мовчазних речей». Робота «Вчорашні учні – сьогоднішні герої» - Кудрявцев С. М., участь. Керівник – Котюк О. В.

·        Етнолого-краєзнавча експедиція «Чуття єдиної родини» за напрямком «Історія однієї родинної світлини». Робота «Така любов буває раз в ніколи…» - Довгий А. В., участь. Керівник – Демиденко О. І.

·        Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура») - «Школа джур козацьких» - «Гірський Тікич 2020», команда, участь. Керівник – Прут О.О.

·        Відкриття військового ліцею у Новоград-Волинському. Огляд-конкурс стройового вишколу    команда     участь        Прут О.О.

·        Обласний  огляд-конкурс стройового вишколу Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»), команда,участь. Керівник – Прут О.О.

·Районні змагання з футболу команда, участь. Керівник –

 Присяжнюк В.М.

·Обласні  змагання  юних туристів-краєзнавців, команда    , участь. Керівники – Прут О. О., Присяжнюк В. М.

·     Заочний літературний конкурс власних віршів «Проба пера. Леся Українка в наших серцях». Кулеша Анастасія Павлівна, 7 клас     (І місце). Керівник – Присяжнюк Ю. П.

·     Заочний літературний конкурс власних віршів «Проба пера. Леся Українка в наших серцях»      Опанасюк Вікторія Олександрівна, 11 клас (І місце) .Керівник –      Присяжнюк Ю. П.

·     V обласний конкурс «Знаємо, пам’ятаємо, віримо …», присвячений  Дню Героїв України  у 2021 році, дитячий малюнок         . Ковтонюк Діана Сергіївна, 10 клас, участь.   Керівник – Колесник М. В.

· V обласний конкурс «Знаємо, пам’ятаємо, віримо …», присвячений  Дню Героїв України  у 2021 році, історичне дослідження. Кудрявцев Сергій Миколайович, 10 клас     (І місце). Керівник – Колесник М. В.

·        Фестиваль-конкурс «Читанка», виразне читання поезії Ліни Костенко «Крила». Опанасюк Вікторія Олександрівна, 11 клас, участь.Керівник -Присяжнюк Ю. П.

·        Фестиваль-конкурс «Читанка», виразне читання поезії Ліни Костенко «Шпаківня». Сівченко Наталія, 1 клас, участь. Керівник - Ковтонюк  Н. В.

 

VI. Співпраця з громадськими організаціями

Музей співпрацює з краєзнавчим музеєм Черняхова, радою ветеранів Жадьківської сільської ради, районною радою ветеранів, бібліотеками та школами району. Музей відвідують учні сусідніх шкіл, ветерани війни і праці, учасники семінарів на базі колегіуму тощо..

 

VII. Використання новітніх технологій в роботі  музею

Протягом останніх чотирьох років члени музею під керівництвом                  О. І. Демиденко створюють і використовують у своїй роботі електронні презентації, які урізноманітнюють і роблять цікавими  та пізнавальними всі виховні заходи. Крім електронних презентацій, комп’ютера та мультимедійного проектора, широко використовується в роботі музею відеомагнітофон, телевізор та відеотека.

Популяризація роботи музею здійснюється районними газетами «Нове життя» та «Освітянин Черняхівщини».

В музеї працює гурток екскурсоводів «Історія Житомирщини», де учні оволодівають навичками екскурсійної  діяльності та досліджують основні аспекти історії рідного краю. 

Музей виконує функцію довідкового центру. Тут учні і вчителі можуть отримувати необхідні довідки з життя колегіуму, матеріали для використання їх на годинах класного керівника.

Залишається актуальною проблема надходження цікавих матеріалів та експонатів, які розповідають про подальшу долю та успіхи ліцеїстів. Тому й надалі в планах роботи гуртка та музею стоїть завдання поповнення та оновлення експозиційних розділів матеріалами та експонатами.

Двері Зразкового музею відчинені для всіх, хто не байдужий до ліцею. Заходиш до нього, і ніби саме Дитинство дивиться на тебе з фотографій, таке щасливе і безтурботне, зігріте чуйністю і мудрістю вчителя, теплом шкільної дружби, радістю від перших успіхів і перемог. І воно ніби промовляє: «Пам’ятай: ліцей, в якому ти навчаєшся, має глибокі корені, чудові традиції, і саме тобі випала щаслива доля їх берегти і примножувати».

 



ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України
04.09.2006 № 640

Положення
про музей при навчальному закладі, який перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України

1. Загальні положення

  1.1. Музей при навчальному закладі, який перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України (далі – музей), як складова системи навчально-виховної роботи, створюється з метою залучення учнівської та студентської молоді (далі - молодь) до вивчення і збереження історико-культурної спадщини українського народу, формування освіченої розвиненої особистості та сприяння вихованню у неї патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей Українського народу.
  1.2. Музей може співпрацювати з державними, науковими та іншими зацікавленими закладами та установами, а також громадськими організаціями.
  1.3. Музей у своїй діяльності керується Законом України “Про музеї та музейну справу”, постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2000 №1147 “Про затвердження Положення про Музейний фонд України”, нормативно-правовими документами Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури і туризму України з питань діяльності музеїв, цим Положенням, а також окремим положенням про музей, затвердженого керівником навчального закладу.
  Оригінальні пам’ятки історії, культури і природи, що мають наукову, історичну, художню чи іншу культурну цінність і зберігаються в фондах музею, входять до складу Музейного фонду України, підлягають обліку в установленому порядку.
  1.4. Це положення поширюється на музеї, що діють при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України за умови, якщо вони не є юридичними особами.
  2.Основні
завдання музею
  2.1. Основними завданнями музею є:
  залучення молоді до пошукової, краєзнавчої, науково-дослідницької, художньо-естетичної та природоохоронної роботи;
  формування в молоді соціально-громадського досвіду на прикладах історичного минулого України;
  розширення і поглиблення загальноосвітньої та професійної підготовки молоді засобами позакласної, позашкільної роботи;
  надання допомоги педагогічному колективу навчального закладу в упровадженні активних форм роботи з молоддю;
  залучення молоді до формування, збереження та раціонального використання Музейного фонду України;
  вивчення, охорона і пропаганда пам’яток історії, культури і природи рідного краю;
  проведення культурно-освітньої роботи серед молоді, інших верств населення.
  2.2. Музей також проводить дослідницьку роботу відповідно до виду музею; систематично поповнює фонди музею шляхом проведення експедицій, походів, екскурсій, а також використовує інші шляхи комплектування, що не суперечать законодавству; здійснює облік музейних предметів, забезпечує їх збереження; створює, поповнює стаціонарні експозиції та виставки; організовує та бере участь у районних, міських, обласних, всеукраїнських заходах.
  3. Створення та ліквідація музею
  3.1. Музей створюється за ініціативою керівника навчального закладу або педагогічного, учнівського чи студентського колективів. Створюється музей на принципах доцільності, актуальності, зацікавленості.
  3.2. За своїм профілем музеї поділяються на такі види: історичні, археологічні, краєзнавчі, природничі, літературні, мистецькі, етнографічні, технічні, галузеві тощо.
  3.3. Створення музею є, як правило, результатом цілеспрямованої систематичної, творчої пошуково-дослідницької, фондової, експозиційної роботи.
  Наказ щодо створення музею при навчальному закладі видається його керівником після оформлення відповідної музейної експозиції та при наявності:
  положення про музей;
  фонду музейних предметів, зібраних і зареєстрованих в інвентарній книзі оригінальних пам’яток історії, культури, природи, на основі яких побудована експозиція певного профілю;
  приміщення (окремого, ізольованого) та обладнання, які забезпечують збереження, вивчення й експонування музейних колекцій;
  експозицій, які відповідають за змістом та оформленням сучасним вимогам;
  засобів охорони та пожежної сигналізації;
  розкладу роботи музею.
  Легалізація (офіційне визнання) музею здійснюється шляхом реєстрації, яка проводиться за поданням навчального закладу відповідно до Порядку обліку музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України та одержання Свідоцтва про відомчу реєстрацію музею, що додається до пункту __ зазначеного Порядку.
  3.4. Музеям, які досягли значних успіхів у підвищенні ефективності навчально-виховного процесу, формуванні та збереженні Музейного фонду України, пропаганді пам’яток історії, культури та природи, присвоюється звання “Зразковий музей”.
  3.5. Присвоєння та підтвердження звання “Зразковий музей” проводиться Українським державним центром туризму і краєзнавства учнівської молоді Міністерства освіти і науки України в порядку, визначеному в Положенні про звання “Зразковий музей”.
  3.6. Музей припиняє свою діяльність за рішенням керівника навчального закладу та за поданням ради музею.
  4. Керівництво музеєм
  4.1. Загальне керівництво діяльністю музею здійснює керівник навчального закладу.
  Для безпосереднього керівництва музеєм керівник навчального закладу, при якому діє музей, призначає відповідального з числа педагогічних працівників або керівника музею на громадських засадах (за його згодою).
  У навчальних закладах системи загальної середньої освіти відповідно до Положення про навчальний кабінет загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 №601 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.09. 2004 за №1121/9720, призначається завідувач музеєм.
  4.2. Керівник навчального закладу:
  визначає відповідального за збереження музейного фонду та його поповнення;
  вирішує питання дислокації музею та режиму його роботи;
  затверджує план роботи музею;
  сприяє організації та проведенню навчальних, виховних, методичних та інших заходів на базі музею;
  застосовує заходи морального та матеріального заохочення до відповідального за роботу музею.
  4.3. Робота музею організовується на принципі самоврядування.
  Вищим керівним органом є рада музею. Рада музею обирається на зборах учнівського чи студентського активу музею та складається з учнів або студентів, педагогічних, науково-педагогічних працівників. Її кількісний склад визначається характером і обсягом роботи музею.
  Рада музею:
  обирає голову та розподіляє обов’язки між членами ради, які очолюють групи або сектори: пошукової, фондової, експозиційної, просвітницької роботи тощо;
  вирішує питання включення до фондів музею пам’яток історії, культури і природи, які надійшли в процесі комплектування;
  обговорює та подає на затвердження плани роботи;
  заслуховує звіти про пошукову, дослідницьку, наукову роботу;
  організовує підготовку громадських екскурсоводів, лекторів, а також навчання активу;
  встановлює зв’язки з пошуковими загонами, гуртками, клубами та іншими творчими об’єднаннями;
  веде документацію музею (інвентарну книгу, книгу обліку проведення екскурсій, навчальних занять, масових заходів, акти прийому видачі експонатів, плани роботи тощо);
  вирішує інші питання, пов’язані з діяльністю музею.
  4.4. У навчальному закладі може створюватися піклувальна рада, яка створюється на добровільних засадах з числа педагогічних працівників, представників державних музеїв, архівів, спеціалістів різних галузей знань, краєзнавців, ветеранів війни та праці, представників громадських організацій та державних установ.
  4.5. З метою удосконалення та координації роботи музеїв в районах, містах та областях можуть створюватись методичні комісії з їх діяльності.
  4.6. Облік музеїв здійснюють Український державний, Кримський республіканський, обласні, районні, міські центри туризму і краєзнавства учнівської молоді, станції юних туристів, а також інші позашкільні навчальні заклади за рішенням відповідних органів управління освітою.
  5. Облік і збереження музейного фонду
  5.1. Облік і збереження музейного фонду проводиться відповідно до Положення про Музейний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2000 №1147.
  5.2. Зібраний матеріал складає фонди музею і обліковується в інвентарній книзі, яка скріплюється печаткою та завіряється підписом керівника навчального закладу.
  5.3. Фонди музею поділяються на основні (оригінальні пам’ятки історії, культури та природи) і допоміжні (схеми, діаграми, копії, муляжі тощо).
  Унікальні пам’ятки фонду, а також ті, що мають виняткове наукове, історичне, художнє чи інше культурне значення, заносяться Міністерством культури і туризму до Державного реєстру національного культурного надбання.
  5.4. Пам’ятки історії та культури (в тому числі нагороди з цінних металів), яким загрожує знищення чи псування, можуть бути вилучені з музею згідно з законодавством.
  У разі припинення діяльності музею оригінальні пам’ятки історії та культури передаються до державних та інших музеїв на умовах, що не суперечать законодавству.
  5.5. Порядок обліку, охорони, зберігання, консервації, реставрації музейних зібрань та окремих пам'яток, що належать до державної частини Музейного фонду, визначається інструкцією, затверджуваною Міністерством культури і туризму України.
  6. Господарське утримання і фінансування
  6.1. Музей в своїй роботі використовує навчальне обладнання, кабінети та інше майно навчального закладу.
  Витрати, пов’язані з пошуковою роботою, придбанням інвентарю, обладнання, технічних засобів та оформлення музею, проводиться за рахунок загальних асигнувань, органів управління освітою, а також залучених коштів.
  6.2. Керівник навчального закладу встановлює надбавки за завідування музеєм за рахунок і в межах фонду заробітної плати;
  Завідувачу музеєм при навчальному закладі системи загальної середньої освіти встановлюється надбавка за рахунок і в межах фонду заробітної плати з урахуванням вимог пункту 3.3 Положення про навчальний кабінет загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 №601 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України.
  Розмір посадового окладу (ставки заробітної плати) завідувача кабінетом (майстернею) загальноосвітніх навчальних закладів встановлюється згідно з наказом МОН України від 29.03.2001 № 161, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03.04.2001 за № 303/5494.



 Акт

обстеження музею

 

Складений комісією в складі: Заборчук Н. В. - начальник відділу освіти Черняхівської селищної ради, голова; члени комісії: Мазур Л.В. – начальник центру професійного розвитку педагогічних працівників,  Колядич С. П. - голова профспілки працівників освіти, Прут О. О. - директор ліцею, Демиденко О. І. - керівник музею.

                                                                                      

Висновки комісії

1.    Найменування музею - Історія села Жадьки.

2.    Профіль та вид музею – історичний.

3.    Місце знаходження навчального закладу, телефон, факс с. Жадьки, вулиця Шкільна, 1, тел. 9-53-80, jadcolegiym@ukr.net .

4.    Засновник музею _Жадьківська сільська Рада.

5.    Дата заснування музею, № наказу - 27 березня 1985 р. Рішення №10 Виконкому Жадьківської сільської Ради народних депутатів.

6.    Відповідальний за роботу музею _Демиденко Олена Іванівна, вчитель зарубіжної літератури, 35 років.

7.    Установа (заклад), що здійснює методичне забезпечення діяльності музею (найменування, місцезнаходження, телефон) КЗПО «Обласний центр туризму, краєзнавства учнівської молоді» ЖОР, 10003, м. Житомир, вул. Троянівська, 20, тел.: 067 411 08 47,  E-mail:zhitomuntur@gmail.com .

8.    Характеристика музейного приміщення (кімната, декілька кімнат, окрема будівля; наявність фондосховища; загальна площа в м2 та окремо по кожній кімнаті; технічний стан приміщення) - кімната; фондосховище відсутнє; 24 м. кв.; відповідає вимогам.

9.    Фонди музею (загальна кількість музейних предметів, музейних колекцій за інвентарною книгою: з них музейних предметів основного фонду та музейних предметів, що входять до Державного реєстру національного культурного надбання загальна кількість музейних предметів за інвентарною книгою - 549 одиниць збереження, з них 298 предметів основного фонду..

10.       Стан обліку музейних предметів (наявність книги надходжень та інвентарної книги; повнота та якість записів) – наявна книга надходжень та інвентарна книга; записи ведуться державною мовою, чіткі, конкретні, зрозумілі.

11.       Умови зберігання оригінальних матеріалів в експозиції (у сховищі) (ступінь захисту їх від забруднення, вологості, вицвітання, механічних пошкоджень, крадіжок) – відповідають вимогам.

12.       Характеристика експозиційних розділів  на час реєстрації музею: «Мій край - моя колиска…», «Збережемо пам'ять про подвиг», «Наш земляк – Герой Радянського Союзу капітан Тишкевич В. А.»; «Фронтові реліквії»,  «Відлуння Афгану…», «Перед іменем твоїм, дозволь схилить коліно…», «Усе подолає в тяжкій боротьбі незламна моя Україна» («Схід країни від зла захищають, б’ються на смерть мої земляки…». Остання реекспозиція проведена у 2021 році.

13.       Рівень художнього оформлення експозиції - силами педколективу та учнів.

14.       Технічне оснащення музею комп'ютер, ноутбук, телевізор, 2 проектора, мультимедійна дошка, акустична система.

15.       Характеристика просвітницької роботи (кількість екскурсій, навчальних занять, масових заходів, виставок за 1-5 років) – екскурсій – 85, навчальних занять – 90, масових заходів – 46.

16.       Наявність документації музею (інвентарної книги, книги надходжень, картотеки, книг обліку відвідувачів, проведення екскурсій, масових заходів, плану роботи тощо) наявна інвентарна книга, книга надходжень, книга обліку відвідувачів, план роботи музею, план екскурсій та масових заході, відсутня картотека.

17.       Організаційна робота музею наявна рада музею, у кількості 5 чоловік, голова ради музею – Демиденко О.І., піклувальна рада відсутня.

18.       Графік роботи музею: понеділок – п’ятниця – з 08.00 год – 14.00 год. Вихідні – субота, неділя, святкові дні.

19.       Пропозиції комісії: скласти ТЕП вітрин по розділах, продовжити оформляти музейну експозицію «Спортивна гордість ліцею», альбом «Наша гордість - переможці наукових конкурсів та олімпіад», створити картотеку.

 

 

 

Голова комісії:                      Заборчук Н. В.                                                  

 

Члени комісії:                       Колядич С. П.

Мазур Л. В.

Прут О. О.

Демиденко О. І.

 


Уніфікований паспорт музею

 Реєстраційний номер

 

1

Повна назва музею

Історія села Жадьки

2

Профіль та вид музею

історичний

3

Форма власності       

комунальна

4

Засновник, власник

Жадьківська сільська Рада, школа

5

Підпорядкування

Відділ освіти Черняхівської селищної ради, смт. Черняхів, Майдан рад, 2, тел. 94 -15 - 47

6

Заклад, що здійснює  методичне керівництво

КЗПО «Обласний центр туризму, краєзнавства учнівської молоді» ЖОР

7

Місцезнаходження музею, телефон, факс, е-mail, веб-сайт навчального закладу

Житомирська обл., Житомирський р-н,

с. Жадьки, вул. Шкільна 1, тел. 95-3-80,

jadcolegiym@ukr.net.

8

Короткі відомості (дата та номер наказу)

Заснований 27 березня 1985 р. Рішення

 №10 Виконкому Жадьківської сільської

 Ради народних депутатів.

9

Тематична будова музею (тематичні розділи)

8 тематичних розділів

10

Нерухомі пам'ятки історії та культури у складі музею:

немає

10.1

загальна кількість з них:

-

10.1.1

музеєфіковані

-

10.1.2

немузеєфіковані

-

11

Характеристика музейного приміщення:

Пристосоване приміщення 24 м2

11.1

кількість приміщень

 1 кімната

11.2

спеціально побудована будівля

-

11.3

пристосоване приміщення

Пристосована одна кімната

11.4

пам'ятка   архітектури   чи   історії  (для окремих будівель, короткі  історичні відомості)

-

12

Технічний стан приміщень (будівель):

належний стан

12.1

потребує реставрації

ні

12.2

потребує капітального ремонту

ні

12.3

аварійне приміщення (будівля)

ні

12.4

належний стан

відповідає вимогам

13

Площа музею:

 

13.1

загальна

24 м2

13.2

експозиційна

24 м2

13.3

фондосховища

відсутнє

13.4

кінолекційного залу

немає

13.5

виставочних залів

немає

13.6

прилеглої території

немає

13.7

експозицій просто неба

немає

13.8

реставраційної майстерні

немає

13.9

інше

 

14

Охорона музею (форми та засоби)

відсутня

15

Технічне оснащення музею:

телевізор,  комп'ютер, ноутбук, 2 проектора, мультимедійна дошка, акустична система.

 

15.1

світло-,   звуко-,  аудіообладнання,  монітори, мультимедійні системи, фонотеки, лабораторії для фонозапису

немає

15.2

електронна система обліку і накопичення інформації

немає

15.3

фотокінообладнання, засоби поліграфії

немає

15.4

інше

-

16

Фонди музею:

 

16.1

загальна кількість одиниць збереження

549 од. зб.

16.2

кількість музейних предметів основного фонду

298 од. зб.

16.3

кількість музейних предметів,  що  входять  до  Державного реєстру національного культурного надбання

немає

17

Характеристика експозиційних розділів:

 

17.1

назва розділу

«Мій край- моя колиска…», «Збережемо пам'ять про подвиг», «Наш земляк - Герой Радянського Союзу капітан Тишкевич В. А.», «Фронтові реліквії»,  «Відлуння Афгану…», «Перед іменем твоїм, дозволь схилить коліно…», «Усе подолає в тяжкій боротьбі незламна моя Україна» ( «Схід країни від зла захищають, б’ються на смерть мої земляки…»).

17.2

дата останньої реекспозиції

 27.08.2021 р.

 

 

17.3

кількість експонатів основного фонду на час реєстрації музею

 298 од. зб.

 

18

Графік роботи музею

Понеділок – п’ятниця – з 08.00 год – 14.00 год

Вихідні – субота, неділя, святкові дні

19

Дата складання паспорту

30.10.2018 р.

20

Печатка і підпис керівника

                               /Директор

                                   О. О. Прут/

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України
04.09.2006 № 640

Положення
про музей при навчальному закладі, який перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України

1. Загальні положення

  1.1. Музей при навчальному закладі, який перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України (далі – музей), як складова системи навчально-виховної роботи, створюється з метою залучення учнівської та студентської молоді (далі - молодь) до вивчення і збереження історико-культурної спадщини українського народу, формування освіченої розвиненої особистості та сприяння вихованню у неї патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей Українського народу.
  1.2. Музей може співпрацювати з державними, науковими та іншими зацікавленими закладами та установами, а також громадськими організаціями.
  1.3. Музей у своїй діяльності керується Законом України “Про музеї та музейну справу”, постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2000 №1147 “Про затвердження Положення про Музейний фонд України”, нормативно-правовими документами Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури і туризму України з питань діяльності музеїв, цим Положенням, а також окремим положенням про музей, затвердженого керівником навчального закладу.
  Оригінальні пам’ятки історії, культури і природи, що мають наукову, історичну, художню чи іншу культурну цінність і зберігаються в фондах музею, входять до складу Музейного фонду України, підлягають обліку в установленому порядку.
  1.4. Це положення поширюється на музеї, що діють при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України за умови, якщо вони не є юридичними особами.
  2.Основні
завдання музею
  2.1. Основними завданнями музею є:
  залучення молоді до пошукової, краєзнавчої, науково-дослідницької, художньо-естетичної та природоохоронної роботи;
  формування в молоді соціально-громадського досвіду на прикладах історичного минулого України;
  розширення і поглиблення загальноосвітньої та професійної підготовки молоді засобами позакласної, позашкільної роботи;
  надання допомоги педагогічному колективу навчального закладу в упровадженні активних форм роботи з молоддю;
  залучення молоді до формування, збереження та раціонального використання Музейного фонду України;
  вивчення, охорона і пропаганда пам’яток історії, культури і природи рідного краю;
  проведення культурно-освітньої роботи серед молоді, інших верств населення.
  2.2. Музей також проводить дослідницьку роботу відповідно до виду музею; систематично поповнює фонди музею шляхом проведення експедицій, походів, екскурсій, а також використовує інші шляхи комплектування, що не суперечать законодавству; здійснює облік музейних предметів, забезпечує їх збереження; створює, поповнює стаціонарні експозиції та виставки; організовує та бере участь у районних, міських, обласних, всеукраїнських заходах.
  3. Створення та ліквідація музею
  3.1. Музей створюється за ініціативою керівника навчального закладу або педагогічного, учнівського чи студентського колективів. Створюється музей на принципах доцільності, актуальності, зацікавленості.
  3.2. За своїм профілем музеї поділяються на такі види: історичні, археологічні, краєзнавчі, природничі, літературні, мистецькі, етнографічні, технічні, галузеві тощо.
  3.3. Створення музею є, як правило, результатом цілеспрямованої систематичної, творчої пошуково-дослідницької, фондової, експозиційної роботи.
  Наказ щодо створення музею при навчальному закладі видається його керівником після оформлення відповідної музейної експозиції та при наявності:
  положення про музей;
  фонду музейних предметів, зібраних і зареєстрованих в інвентарній книзі оригінальних пам’яток історії, культури, природи, на основі яких побудована експозиція певного профілю;
  приміщення (окремого, ізольованого) та обладнання, які забезпечують збереження, вивчення й експонування музейних колекцій;
  експозицій, які відповідають за змістом та оформленням сучасним вимогам;
  засобів охорони та пожежної сигналізації;
  розкладу роботи музею.
  Легалізація (офіційне визнання) музею здійснюється шляхом реєстрації, яка проводиться за поданням навчального закладу відповідно до Порядку обліку музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України та одержання Свідоцтва про відомчу реєстрацію музею, що додається до пункту __ зазначеного Порядку.
  3.4. Музеям, які досягли значних успіхів у підвищенні ефективності навчально-виховного процесу, формуванні та збереженні Музейного фонду України, пропаганді пам’яток історії, культури та природи, присвоюється звання “Зразковий музей”.
  3.5. Присвоєння та підтвердження звання “Зразковий музей” проводиться Українським державним центром туризму і краєзнавства учнівської молоді Міністерства освіти і науки України в порядку, визначеному в Положенні про звання “Зразковий музей”.
  3.6. Музей припиняє свою діяльність за рішенням керівника навчального закладу та за поданням ради музею.
  4. Керівництво музеєм
  4.1. Загальне керівництво діяльністю музею здійснює керівник навчального закладу.
  Для безпосереднього керівництва музеєм керівник навчального закладу, при якому діє музей, призначає відповідального з числа педагогічних працівників або керівника музею на громадських засадах (за його згодою).
  У навчальних закладах системи загальної середньої освіти відповідно до Положення про навчальний кабінет загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 №601 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.09. 2004 за №1121/9720, призначається завідувач музеєм.
  4.2. Керівник навчального закладу:
  визначає відповідального за збереження музейного фонду та його поповнення;
  вирішує питання дислокації музею та режиму його роботи;
  затверджує план роботи музею;
  сприяє організації та проведенню навчальних, виховних, методичних та інших заходів на базі музею;
  застосовує заходи морального та матеріального заохочення до відповідального за роботу музею.
  4.3. Робота музею організовується на принципі самоврядування.
  Вищим керівним органом є рада музею. Рада музею обирається на зборах учнівського чи студентського активу музею та складається з учнів або студентів, педагогічних, науково-педагогічних працівників. Її кількісний склад визначається характером і обсягом роботи музею.
  Рада музею:
  обирає голову та розподіляє обов’язки між членами ради, які очолюють групи або сектори: пошукової, фондової, експозиційної, просвітницької роботи тощо;
  вирішує питання включення до фондів музею пам’яток історії, культури і природи, які надійшли в процесі комплектування;
  обговорює та подає на затвердження плани роботи;
  заслуховує звіти про пошукову, дослідницьку, наукову роботу;
  організовує підготовку громадських екскурсоводів, лекторів, а також навчання активу;
  встановлює зв’язки з пошуковими загонами, гуртками, клубами та іншими творчими об’єднаннями;
  веде документацію музею (інвентарну книгу, книгу обліку проведення екскурсій, навчальних занять, масових заходів, акти прийому видачі експонатів, плани роботи тощо);
  вирішує інші питання, пов’язані з діяльністю музею.
  4.4. У навчальному закладі може створюватися піклувальна рада, яка створюється на добровільних засадах з числа педагогічних працівників, представників державних музеїв, архівів, спеціалістів різних галузей знань, краєзнавців, ветеранів війни та праці, представників громадських організацій та державних установ.
  4.5. З метою удосконалення та координації роботи музеїв в районах, містах та областях можуть створюватись методичні комісії з їх діяльності.
  4.6. Облік музеїв здійснюють Український державний, Кримський республіканський, обласні, районні, міські центри туризму і краєзнавства учнівської молоді, станції юних туристів, а також інші позашкільні навчальні заклади за рішенням відповідних органів управління освітою.
  5. Облік і збереження музейного фонду
  5.1. Облік і збереження музейного фонду проводиться відповідно до Положення про Музейний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2000 №1147.
  5.2. Зібраний матеріал складає фонди музею і обліковується в інвентарній книзі, яка скріплюється печаткою та завіряється підписом керівника навчального закладу.
  5.3. Фонди музею поділяються на основні (оригінальні пам’ятки історії, культури та природи) і допоміжні (схеми, діаграми, копії, муляжі тощо).
  Унікальні пам’ятки фонду, а також ті, що мають виняткове наукове, історичне, художнє чи інше культурне значення, заносяться Міністерством культури і туризму до Державного реєстру національного культурного надбання.
  5.4. Пам’ятки історії та культури (в тому числі нагороди з цінних металів), яким загрожує знищення чи псування, можуть бути вилучені з музею згідно з законодавством.
  У разі припинення діяльності музею оригінальні пам’ятки історії та культури передаються до державних та інших музеїв на умовах, що не суперечать законодавству.
  5.5. Порядок обліку, охорони, зберігання, консервації, реставрації музейних зібрань та окремих пам'яток, що належать до державної частини Музейного фонду, визначається інструкцією, затверджуваною Міністерством культури і туризму України.
  6. Господарське утримання і фінансування
  6.1. Музей в своїй роботі використовує навчальне обладнання, кабінети та інше майно навчального закладу.
  Витрати, пов’язані з пошуковою роботою, придбанням інвентарю, обладнання, технічних засобів та оформлення музею, проводиться за рахунок загальних асигнувань, органів управління освітою, а також залучених коштів.
  6.2. Керівник навчального закладу встановлює надбавки за завідування музеєм за рахунок і в межах фонду заробітної плати;
  Завідувачу музеєм при навчальному закладі системи загальної середньої освіти встановлюється надбавка за рахунок і в межах фонду заробітної плати з урахуванням вимог пункту 3.3 Положення про навчальний кабінет загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 №601 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України.
  Розмір посадового окладу (ставки заробітної плати) завідувача кабінетом (майстернею) загальноосвітніх навчальних закладів встановлюється згідно з наказом МОН України від 29.03.2001 № 161, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03.04.2001 за № 303/5494.


ЕКСКУРСІЯ МУЗЕЄМ

Доброго дня! Ми раді вас бачити в музеї бойової і трудової слави наших земляків-односельчан.

Людське життя вимірюється не роками.  

Про нього говорять вчинки людини.

 Ось чому ми щиро пишаємося нашими земляками, 

які зробили все можливе для нашого щастя».

Музей – це скарбниця дорогоцінних знань про історію нашої країни, того куточка, де ми народилися і живемо. В музеї Жадьківського колегіуму ми маємо змогу перегорнути сторінки історії нашого краю з ХVІІ ст., пройти стежками, скропленими кров’ю солдатів Радянської армії та сльозами їх рідних, років Великої Вітчизняної війни, бути свідками творення нової незалежної держави – України.

 

       У 1986 році завдяки старанності, творчості, наполегливості та ініціативі військового керівника Шишова Миколи Лукича у школі було створено музей Бойової і трудової слави.

З самого початку свого існування, музей став центром пошукової, виховної та екскурсійної роботи. В даний час у звичайній шкільній кімнаті  та коридорах  ІІ поверху колегіуму  розміщені багаторічні напрацювання: унікальні фотографії, публікації, особисті і пам’ятні речі. Регулярно ведеться „ Книга обліку експонатів музею”.

В музеї шість розділів:

1.             Історія нашого краю.”:

·             минуле нашого краю;

·             організатори нового життя;

·             радянський перід життя.

2.             „Вони  захищали Батьківщину».

3.             «Літопис слави».

4.             «Вони працювали на працювали на перемогу».

5.             «Вони виконували інтернаціональний обов'язок.

6.             Історія навчального закладу.


Розділ 1. «Історія нашого краю».

Розпочнемо огляд з розділу «Історія нашого краю». Він досліджує історичне минуле сіл, походження, побут пращурів, їх працелюбність, важке життя, злидні і безправ'я.

Краю мій, краю мій — моє рідне Полісся —
Благодатна квітуча вкраїнська земля!
Чарував ти мене загадковим чар-зіллям,
У душі поселилася доля твоя.

Село Жадьки вперше згадується в акті від 5 липня 1754 року, хоч воно засноване значно раніше на північному схилі річки Глубінець, на самому кордоні Волинської губернії.

Легенда розповідає, що першою поселилася в цій місцевості вдова з сусіднього села Фасова — Мар'яна (західна частина села, що знаходиться на високому піщаному горбі і досі називається Мар'янівкою).

У XVIII столітті в селі була побудована церква в ім'я Покрови Пресвятої Богородиці.  В її прихід входили село Жадьки з Мар'янівкою і село Осівка.

Жителі села Жадьки були дуже бідні й були жадні куску хліба. Старожили села так і пояснюють назву села, що у видозміненому вигляді існує і тепер (Жадьки).

Інша легенда розповідає, що підводи чумаків, що везли валки з сіллю із Криму, а із Черняхова – обіддя, проїжджаючи село, часто загрузали в піску і їм допомагали місцеві жителі. Щодня тільки й було чути — «нажать, нажать, ну ще раз нажать». Видозмінене слово «нажать» і послужило назві села Жадьки.

До реформи 1861 року жителі села були кріпаками пана Глембоцького, який після скасування кріпосного права збанкрутував і втік в Польщу. Його землі продавались на торгах по 7 крб. золотом за десятину. Селяни села Жадьок зібрали ці гроші і хотіли викупити ці землі собі. Але керуючий, якому селяни дали гроші, оформив купчу на себе і в 1901 році з'явився в селі, як новий господар. Обуренню селян не було меж. Спритний судовий посередник став їх новим експлуататором.

Документально підтверджено листом із центрального Державного історичного архіву України, що ліс, на околиці села належав відомому мандрівнику і вченому Міклусі Маклаю.

Селяни села Жадьки прогнали управителя маєтку Міклухи і поділили поміщицьку землю між собою. Та налагодити життя по-новому було важко, бо йшли роки громадянської війни.

На стенді «Становлення радянської влади»  зібрані матеріали, які відображають події 1917-1940-х років. В 20-х роках в селі Жадьки створюється комнезам. Його членами були Микола Рихальський, Яків Бондарчук, Артамон Кузьменко, Сергій Вознюк і Борис Мухін.

Вибори сільської Ради в селі відбулися в квітні 1921 року, перший голова - Мухін Б. П..

  На той час в селі не було електрики, радіо. 95 % селян були неписьменними. В с. Жадьках після революції відкрилась школа, яка розміщувалась в найнятому будинку громадянина Сави Кривенка. В 1932 році розпочалося будівництво нової школи.

Чорною стрічкою проходить тема голодомору, репресій, спричинених радянською владою .Село важко пережило Голодомор 1932-33 роки. З голоду померли 13 чоловік, в тому числі одна дитина. В 1937 році репресовано 10 чоловік, але, скоріш за все, ця цифра занижена, жертв було набагато більше.

 Життя поступово налагоджувалось. Але почалась війна.

 

Розділ 2. „Вони  захищали Батьківщину».

Було те давно, але слід пам’ятати
         Дев’ятого травня немеркнучу дату,
         Про день Перемоги над ворогом клятим,
         Яку здобували безсмертні солдати.

Другий розділ музею присвячений Великій Вітчизняній війні, яка почалась 22 червня 1941 року - „Вони  захищали Батьківщину».

Жадьківчани пишаються героїчною історією  рідної землі. Не злічити горе, яке заподіяла війна нашим землякам. Не перелічити героїв, які загинули або повернулися покаліченими з війни.

Село окуповане нацистськими загарбниками 15 липня 1941 року. Визволене Червоною Армією 13 листопада 1943 року.

Вдруге окуповане  нацистами  - 7 грудня 1943 року.

Остаточно визволене Червоною Армією 29 грудня 1943 року.

Вигнано окупантами на каторжні роботи в Німеччину - 13 чоловік.

Фашистами  було закатовано та розстріляно  2 чоловіки - молоді комуністи села О. Бурковський, С.Троценко.

Спалено та зруйновано 8 будівель колгоспу та колгоспників.

187 жителів Жадьківської сільської Ради участь у Великій Вітчизняній війні, з них - 113 загинуло, 95 -  нагороджено бойовими орденами і медалями, а уродженець с. Нераж, Жадьківської сільради, В. А. Тишкевич удостоєний звання Героя Радянського Союзу.

       В експозиції цього розділу розміщено перш за все прізвища жителів села Жадьки, які загинули на фронтах Великої Вітчизняної війни.

Особливе місце в експозиції займають матеріали про Героя Радянського Тишкевича Василя Антоновича. Тут знаходяться  короткі відомості з біографії та інші матеріали.

В цьому розділі також розміщено експозицію про жителів сіл Жадьківської сільської Ради – учасників партизанського з’єднання під керівництвом Наумова та Ковпака, підпільників. Це фото партизан, підпільників, матеріали про їхній бойовий та життєвий шлях.

Хоробро воювали на фронтах війни і жителі села Жадьки, багато з них були нагороджені орденами і медалями колишнього СРСР, зокрема В.М.Огійчук був нагороджений двома орденами Слави.

 Експонується короткий опис бойового шляху ветеранів Великої Вітчизняної війни, жителів Жадьківської сільської ради, і ордени та медалі, якими вони нагороджені. Фронтові фото, подяки командування, листи з фронту, особисті речі ветеранів.

Зібрано багатий матеріал до книги „А ми тую славу збережемо”. У книзі вміщено дані про учасників Великої Вітчизняної війни, які повернулись після війни у рідне село і продовжували трудові традиції односельчан.

З метою  вшанування односельців, які загинули у війну, на території Жадьківської школи у 1975 році споруджено обеліск.  А воїнам, які загинули за визволення села, поставлено три пам'ятники.

    Під час пошукової роботи учні колегіуму зацікавились подіями Другої світової війни, які проходили на території нашої сільської ради.     Пошукова група дітей зібрала інформацію про ветеранів Великої Вітчизяної війни, їх особисті речі , листи, нагороди. Не всі матеріали помістилися на стендах, окремої уваги вимагають пристендові матеріали  «Літопис слави».

 

Розділ 4. «Вони працювали на майбутнє»

Село Жадьки має багаті трудові традиції. Тому в четвертому розділі велика увага приділена перш за все людям села, їх досягненням на різних ділянках виробництва. Зокрема експонуються стендові матеріали про всіх нагороджених орденами і медалями за трудові звитяги. Про всіх орденоносців села зібрано також матеріали про життєвий шлях, виробничі показники.

Не менш самовіддано працювали жадьківці і у мирний час. За свою працю одержували гідну зарплату і нагороди. Жителька села Жадьки П.Г.Федорчук нагороджена орденом «Знак Пошани», орденом Леніна. М.Г.Бондарчук нагороджена орденом Трудового Червоного Прапора, орденом «Знак Пошани» нагороджений  А.Й.Наконечний, доглядач великої рогатої худоби, багато нагороджених дипломами та грамотами. Деякі неодноразово  були учасниками Всесоюзної Сільськогосподарської виставки.

У 1959 році до Жадьківської сільської ради увійшло село Нераж.

 У 1975 році колгосп імені Карла Маркса реорганізоване у хмелерадгосп імені Карла Маркса, за роки з 1975 по 1990 побудовано приміщення школи, адмінбудинок, будинок культури, тваринницькі приміщення, автотракторний парк, житлові будинки для працівників.

В експозиції розділу також експонуються матеріали про економічний стан радгоспу ім. К.Маркса, про перших мешканців села, голів колгоспу, про голів сільради.

Розділ 5.  «Вони виконували інтернаціональний обов’язок

Ти – вічний біль, Афганістан, ти – наш неспокій.

І не злічить глибоких ран в борні жорстокій

І не злічить сліз матерів, дружин, дітей –

Не всі вернулися сини із тих ночей…

 

В нашому музеї оформлена експозиція   «Вони виконували інтернаціональний обов’язок. Тут експонуються зібрані учнями матеріали про воїнів-афганців – жителів нашого округу.

25 грудня 1979 року радянські війська були введені в Афганістан для виконання інтернаціонального обов’язку. Для тисяч радянських солдат, їхніх батьків, матерів, братів, сестер розпочалася жорстока, кривава війна в Афганістані.

Не оминула ця війна  наших односельчан – Білошицького Миколу, Некрашевича Валерія, Бобося Леоніда, Кушнірука Олександра, Кузьменка Юрія, Омельчука Олега, Бондарчука Володимира.

 На щастя горе обійшло стороною жадьківчан в той час, коли в інші села району привозили цинкові труни з останками тіл.

 Також хотілося б згадати, що в нашому селі проживав учасник афганської війни, Герой Радянського Союзу Василенко Сергій Павлович. Щороку 15 лютого учні та вчителі, жителі села вшановують День пам’яті воїнів-афганців.

Розділ 6.  Історія навчального закладу

Є професія у світі —
         Серце віддавати дітям!

Експозиція розділу «Історія школи» присвячена вчителям, які працювали в нашій школі.

У перші роки Радянської влади в селі було налагоджено початкове навчання на хатах жителів села.

 В 1928 році громадою було збудовано за державним проектом приміщення початкової школи.

 У 1930-1931 навчальному році учні навчались в новому приміщенні. В 1932 р.-  реорганізовано у 7-річну.

Першим  директором був Филимон Олександрович Микитюк, а змінив його - Войтенко. Перед війною, а потім після звільнення села від німецько-фашистських загарбників в грудні 1943року і до 1946 року очолював школу Михайло Якович Пінькевич. Це був енергійний директор, прекрасний організатор. Він зумів підняти на ремонт школи всю громадськість села, вчителів, старших учнів.

   1953 році вчителем фізкультури був призначений Шишов Микола Лукич. З того часу по спортивній роботі школа була однією з кращих у районі. Він також добре проводив підготовку юнаків до служби в Збройних Силах СРСР.   

   Перший випуск двох десятих класів відбувся в 1954 році. Це був випуск хороших, працьовитих, а до того ж здібних юнаків і дівчат. Переважна більшість з них закінчили вищі навчальні заклади.

Педагогічний колектив ріс, школа міцніла, надавала значну допомогу місцевому колгоспу у зборі сільськогосподарської продукції.

 З 1959 року педагогічний колектив школи очолив Прищепа Сергій Іванович. Умови праці в школі були важкі. В приміщенні початкової школи потрібно було навчати понад 400 учнів (13 класів). Навчання проводилось в дві зміни при освітленні гасовими лампами. Тому силами колгоспу, дирекції школи, вчителів та учнів було розпочато будівництво невеликих шкільних приміщень. З другої чверті 1959-1960 навчального року перейшла на однозмінне навчання. Всі роботи по ремонту і обладнанню класних кімнат виконували власними силами вчителів, техпрацівників та учнів.

В 1964 році при школі було створено інтернат для учнів з віддалених сіл, почала працювати їдальня.

У 1965 році директором  став В.К.Коляда.

         Коли школу в 1972 р. очолив В.Ф.Шурдук,  було споруджено  другий корпус,  де планувалось розмістити спортивну кімнату, кабінет хімії та два класи.

Школу очолив у 1976 році Анатолій Іванович Вербило, який налагодив тісні зв’язки з місцевим радгоспом імені Карла Маркса. Учні були працьовиті і надавали велику допомогу у виконанні сільськогосподарських робіт. Постійно зміцнювалась навчально-матеріальна база.

У 1982 році за сприяння нового директора радгоспу А.В.Голубенка та В.С.Вознюка розпочалося будівництво нового приміщення школи. На завершальному етапі зведення нової школи працювало багато жителів села, педагогічний колектив та учні.

1 вересня 1984 року учні ввійшли у просторі світлі класи нової школи. На кошти радгоспу були оформлені навчальні кабінети, Ленінський зал, коридори школи. Учителі дбали про те, щоб оформлення та обладнання довести до зразкових.

Школа стала зразковою завдяки наполегливій праці вчителів О.К.Смолич, А.І.Вербила, Т.В.Янович, Н.С.Стадник.

 У 1992-1995 роках педагогічний колектив продовжував працювати над впровадженням програми «Освіта. Колектив поповнився молодими вчителями: Н.І.Григорчук,І.М.Гаєвською, В.А.Субіною,В.В.Кропивницькою, О.А.Денисюк, О.М.Шишовою, М.В.Власюком, Н.Б.Григорчук.

Досвідчені вчителі: А.І.Вербило,Л.П.Легенчук, О.К.Богута,Н.С.Стадник, А.С.Стадник допомагали молодим педагогам ознайомитися з традиціями школи, передавали їм свій досвід роботи. У школі проводилось багато виховних заходів, вечорів, радіо лінійок, традиційних свят, звітів. Кожного року проводився огляд навчальних кабінетів.

 1999 рік. Новий етап в житті нашої школи. Новим директорам стає молодий, енергійний, врівноважений керівник  О.М.Григорчук, випускник даної школи.

В школі навчалося 132 учні. Працювало 19 вчителів, 16 з них мали вищу освіту,3 – середню спеціальну; 4 вчителі мали вищу категорію, 6 – першу, 1 – старший вчитель.

У цьому році на базі школи був проведений всеукраїнський семінар керівників допризовної підготовки юнаків. Учні школи – постійні учасники районних спартакіад і олімпіад, а вчительський колектив бере участь у спартакіаді освітян Черняхівщини. 

В.М.Горностай, О.М.Григорчук, Ю.П.Присяжнюк були переможцями і призерами районного конкурсу «Вчитель року». Вокальній групі вчителів школи в 2001 році було присвоєно звання «Народного колективу».

2004 - 2009 роки були дуже насиченими.

Восени 2003 року директором школи було призначено Олександра Олександрвича Прута. Зі зміною керівництва в житті закладу також відбулися зміни.

У 2006 році двом вчителям – Стадник Неонілі Семенівні та Смолич Ользі Кіндратівні було присвоєно звання «Відмінник  освіти України». В цьому ж році висаджено 1000 саджанців смородини на шкільній ділянці. І вже наступного року урожай використали для приготування компотів у шкільній їдальні.

В 2008 році перенесено і переобладнано котельню з новими котлами, які дали можливість економніше використовувати тверде паливо.

У вересні 2008 року Жадьківську ЗОШ І – ІІІ ступенів реорганізовано у Жадьківський колегіум, де учні отримують допрофесійну підготовку з Основ лісництва та Бджільництва.

У грудні – придбано шкільний автобус для підвозу дітей з найближчих сіл: Нераж, Сали, Селець, Росівка, Осівка, Карла Маркса,  Браженка та інших.

В січні 2009 року створено Жадьківський освітній округ.

  На даний час в  колегіумі  навчається близко 96 учнів.

Ми пишаємося своїми учнями, які відзначились на рівні району та області. Ми горді нашими педагогами, які тривалий час трудяться на педагогічній ниві. 

Час не стоїть на місці, все змінюється, але історія рідного краю, яку добре знають учні нашого колегіуму, назавжди залишиться в хроніці музею – бо це справа серйозна.

Свою екскурсію-розповідь хочемо закінчити словами:

Живе моє село і не міліє,
Ве
де рокам своїм нестримний лік.
І плаче, і сумує, і радіє,
Крокує із старого віку в новий вік.

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар