Виховні заходи



План заходів
щодо протидії булінгу та жорстокому поводженню з дітьми

Назва заходу
Дата проведення
Відповідальний
1
Довести до відома всіх класних керівників про нормативно-правові акти України щодо протидії булінгу та жорстокому поводженню з дітьми
ІІ семестр
Заступник директора з НВР

2
Забезпечити неухильне виконання педагогічними працівниками колегіуму Конвенції ООН «Про права дитини», Закону України «Про охорону дитинства» законодавств України в галузі освіти в частині збереження фізичного, духовного, психічного здоров’я та поваги до людської гідності дитини
Протягом
року
Заступник директора з НВР

3
Під час відвідування учнів вдома з’ясовувати умови проживання та виховання дітей в родинах з метою виявлення сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, та недопущення фізичного, психічного, сексуального і економічного насильства над дітьми
Посеме-
строво
Класні керівники, соціальний педагог
4
В разі виявлення фактів насильства над дітьми негайно надавати інформацію відповідним правоохоронним органам
За потребою
Заступник директора з НВР
5
Забезпечити систематичне оновлення банку даних сімей, де існують випадки вчинення насильства в сім’ї або виникає реальна загроза його вчинення
За потребою
Педагог-організатор
6
Пропагувати під час навчально-виховного процесу формування навичок здорового способу життя серед дітей та молоді, запровадження високої педагогічної культури, толерантного ставлення до дітей

Протягом семестру
Педагогічний колектив
7
Надавати практичну допомогу у проведенні виховних годин, тренінгів в класних колективах колегіуму з питань попередження домашнього насильства
За потребою
Соціальний педагог, практичний психолог колегіуму
8
Розміщувати довідкову інформацію щодо соціального і правового захисту постраждалих від насильства та роботу «телефону довіри»
Протягом року
Адміністрація колегіуму,
класні керівники
9
Провести з учнями бесіди, круглі столи щодо протидії булінгу та жорстокому поводженню з дітьми
ІІ семестр

Класні керівники
10
Перегляд відеороликів «Булінг в школі та як з ним боротися», «Діти проти насильства».
Протягом року
Соціальний педагог, практичний психолог колегіуму
11
Проводити індивідуальну роботу в класах навчального закладу з особами «групи ризику» з питань попередження насильства в сім’ї
Протягом року
Соціальний педагог, практичний психолог колегіуму
12
Анкетування, тренінги, бесіди щодо протидії булінгу та жорстокому поводженню з дітьми
Протягом року
Соціальний педагог, практичний психолог колегіуму
13
Інформацію про проведену роботу розміщувати на сайті колегіуму
Протягом року
Адміністрація

ПЛАН
роботи щодо запобігання бездоглядності, безпритульності, жебракування, бродяжництву, вживання наркотичних та психотропних речовин, захворювання на СНІД              серед здобувачів освіти
№ п/п
зміст заходів
Термін виконання
Відповідальний
1
Аналіз охоплення навчанням дітей шкільного віку
Вереснень
Соц.педагог, кл. керівники
2
Визначити категорії родин, що вимагають індивідуального підходу, таких як неблагонадійні, неповні, багатодітні, молоді, родини біженців, родини, які мають всиновлених дітей або дітей під опікою
Постійно
Соц.педагог, кл. керівники
3
Забезпечити якісне проведення цільових профілактичних оглядів здобувачів освіти з метою раннього виявлення осіб, які схильні до вживання алкогольних напоїв, наркотичних, токсичних, психотропних речовин
Постійно
Адміністрація,
медсестра
4
Здійснення соціально-педагогічного патронажу дітей із сімей, які опинились у складних життєвих обставинах
Постійно
Соціальний педагог
5
Здійснювати контроль щодо соціального захисту дітей та охорони дитинства в колегіумі
Постійно
Соціальний педагог,
практичний психолог
6
Залучення дітей до загальноколегіумних заходів
Постійно
ЗДНВР,
соціальний педагог
7
Відвідування батьків за місцем роботи

Соціальний педагог,     кл. керівники
8
Проводити роботу щодо взаємного інформування відділів кримінальної поліції у справах дітей УМВС України, служб у справах дітей сектору освіти про дітей, які не навчаються, вчинили злочини, правопорушення, схильні до вживання наркотичних речовин, алкогольних напоїв, бродяжництва та жебракування
2018-2019
н. р.
Адміністрація,
кл. керівники, соціальний педагог
9
Ініціювати притягнення до адміністративної відповідальності батьків та осіб, що їх замінюють за неналежне виконання батьківських обов’язків
2019-2020  н. р.
Адміністрація,
кл. .керівники
  

ПЛАН
заходів щодо забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу та формування здорового способу життя серед здобувачів освіти
п/п
Назва заходу
Термін проведення
Відповідальні
1.
Ознайомити педагогів, учнів та батьків із розпорядчими документами щодо протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу
Протягом року
Адміністрація колегіуму
2.
Провести моніторинг та оцінити якість та ефективність заходів зі здобувачами освіти, які проводяться класними керівниками та вчителями-предметниками з даного питання
Листопад-грудень

Практичний психолог

3.
Провести конкурс листівок та плакатів серед учнів колегіуму з метою формування здорового способу життя
Листопад-грудень
Учитель образотворчого мистецтва

4.
Проводити роботу з батьками щодо формування здорового способу життя у дітей через проведення батьківських зборів
Постійно
Класні керівники
5.
Активізувати введення інноваційних форм профілактичного впливу на дітей та підлітків щодо прищеплення навичок ведення здорового способу життя через створення здоров’язберігаючих проектів
Постійно
Вчитель основ здоров´я

Педагог-організатор
6.
Проводити профілактичну роботу щодо запобігання зараження ВІЛ-інфекцією/СНІДом та формування здорового способу життя серед учнів колегіуму вчителями-предметниками в урочний і позаурочний час
Постійно
Вчителі біології та  фізичного виховання
7.
Поновити інформацію в куточках здоров’я щодо профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу та формування здорового способу життя в учнів колегіуму
Протягом року
Соціальний-педагог, медсестра
8.
Активізувати співпрацю з державними установами, громадськими, благодійними організаціями, закладами здоров’я з питань профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу та формування здорового способу життя серед дітей і підлітків
Протягом року
ЗДНВР
9.
Активізувати роботу практичного психолога, соціального педагога щодо формування психологічної культури та психологічного здоров’я через проведення тренінгів, індивідуальних бесід, практичних занять, консультацій для дітей та їх батьків
Постійно
Психолог, соціальний педагог
10.
Створити в бібліотеці колегіуму добірку спеціалізованої літератури з питань профілактики ВІЛ-інфекції/ СНІДу та формування здорового способу життя у здобувачів освіти
Грудень
Бібліотекар
11.
Сприяти формуванню толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД. Забезпечити проведення інформаційно-просвітницької роботи з питань формування толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих дітей
Протягом року
Педколектив, медсестра.



План заходів
щодо профілактики злочинності серед неповнолітніх

Заходи

Дата проведення
Відповідальний
1
Взяти участь у Всеукраїнській акції «Урок»
Вересень
Заступник директора з НВР, соціальний педагог, класні керівники
2
Не допускати порушень щодо виконання вимог Закону України «Про освіту» та забезпечити умови для здобуття неповнолітніх загальної середньої освіти
Протягом року
Директор 
3
Обговорення на нарадах, педагогічних радах щодо проведення діяльності з питань формування здорового способу життя та шкідливого впливу на здоровя дітей алкоголю, тютюну, наркотичних речовин
Протягом року
Адміністрація, соціальний педагог,
практичний психолог
4
Продовжити роботу ради з профілактики правопорушень, злочинності й бездоглядності
Протягом року
Директор, заступник директора з НВР
5
У центрі роботи по попередженню протиправних дій серед неповнолітніх поставити індивідуальну роботу. З цією метою провести психолого-педагогічне діагностування важковиховуваних учнів
Протягом року
Практичний психолог
6
Систематично подавати класним керівникам допомогу в роботі з учнями, схильними до правопорушень, та тих, хто виховується у сім’ях, які перебувають у складних життєвих обставинах
Протягом року
 Заступник директора з НВР, соціальний педагог
7
Поповнити банк даних учнів, які схильні до правопорушень
До 29.09
Заступник директора з НВР, соціальний педагог
8
Своєчасно виявляти функціонально-неспроможні сім’ї та в разі необхідності інформувати про них службу в справах дітей та сім’ї, управління освіти і науки
Протягом року
Заступник директора з НВР, соціальний педагог
9
Широко використовувати можливості навчальних предметів та позакласної виховної роботи для впровадження у свідомість здобувачів освіти знань про шкідливість алкоголю, тютюнопаління, наркоманії

Постійно
Учителі-предметники,
класні керівники
10
Залучати до організації антиалкогольної пропаганди працівників правоохоронних органів та медичних установ
Постійно
Адміністрація 
11
Впроваджувати різноманітні форми організації дозвілля учнів як альтернативу способу життя, який шкодить здоров’ю
Постійно
Педагог-організатор
класні керівники
12
Провести у колегіумі Всеукраїнський тиждень права
Жовтень
Учитель правознавства
13
Спільно з службою у справах дітей і сім’ї та кримінальною поліцією притягати до відповідальності батьків, які зловживають спиртним та своєю поведінкою штовхають дітей до нездорового способу життя, не відвідують колегіум без поважних причин

Постійно
Адміністрація , соціальний педагог
14
Встановити суворий контроль за здобувачами освіти з педагогічно неспроможних сімей. Залучати дітей до позакласних та позаколегіумних заходів
Постійно
Соціальний педагог, педагог-організатор
15
Систематично проводити із здобувачами освіти заняття на антиалкогольну та антитютюнову тематику, організувати зустрічі з працівниками медичних закладів та правоохоронних органів
Постійно
Класні керівники,
медсестра
16
Не допускати в колегіумі заходів, пов’язаних із вживанням спиртних напоїв
Протягом року
Адміністрація колегіуму
17
Організувати змістовне дозвілля та зайнятість здобувачів освіти у позаурочний час
Протягом року
Класні керівники, педагог-організатор
18
Організувати ефективну роботу гуртків, спортивних секцій, забезпечити гуртковою роботою дітей з девіантною поведінкою та дітей із соціально-незахищених категорій.
Вересень
Адміністрація,
педагог-організатор
19
Організувати книжкову виставку про шкідливість алкоголю, тютюнопаління, наркоманії
Постійно
Бібліотекар
20
Вивчити працевлаштування випускників 9 та 11 класів колегіуму. При потребі негайно подати допомогу в продовженні навчання або працевлаштування
До 01.11
Заступник директора з навчально-виховної роботи,
класні керівники

21
Провести бесіди, виховні години, години спілкування щодо попередження злочинності

 Протягом року
Класні керівники





ПЛАН                                                                    
 заходів щодо запобігання поширенню наркоманії, тютюнокуріння та вживання алкогольних напоїв серед дітей та учнівської молоді   Жадьківського ліцею
п/п
Заходи
Термін виконання
Відповідальні
1.
Створення інформаційних куточків з «телефонами довіри». Пам´яток для здобувачів освіти з інформацією про небезпеки, пов´язані із вживанням психоактивних речовин
Вересень-
листопад

Педагог-організатор
2.
Забезпечити своєчасне виявлення сімей, які потрапили у складні життєві обставини, їх облік, систематичну перевірку матеріально-побутових умов утримання і виховання неповнолітніх

Постійно
Соціальний педагог, практичний психолог, класоводи та класні керівники
3.
Проводити тижні правових знань та просвітницьку діяльність, спрямовану на формування негативного ставлення здобувачів освіти до протиправних дій
Жовтень
Заступник директора з НВР, учитель правознавства, класоводи та класні керівники
4.
Провести тиждень основ здоров´я (7 грудня1987 р. Генеральна Асамблея ООН установила Міжнародний день боротьби зі зловживанням наркотиків)
Грудень
Учитель основ здоров´я, класоводи та класні керівники
5.
Встановити контроль над здобувачами освіти, які мають прояви асоціальної поведінки.
Організувати консультпункти для батьків з питань здорового способу життя
Протягом року
Класоводи та класні керівники
6.
Розглянути питання щодо запобігання поширенню наркоманії, тютюнокуріння та вживання алкогольних напоїв серед дітей та учнівської молоді на нараді при директорові колегіуму
Березень
Заступник директора з НВР, соціальний педагог та практичний психолог
7.
Активізувати роз’яснювальну роботу серед батьків щодо їх відповідальності за створення належних умов для навчання
ІІ півріччя
Адміністрація, класоводи та класні керівники
8.
Постійно виносити питання щодо профілактики правопорушень серед здобувачів освіти до порядку денного загальноколегіумних батьківських зборів
Постійно
Заступник директора з НВР
9.
Активізувати роботу щодо залучення здобувачів освіти колегіуму до гурткової роботи у закладах позашкільної освіти району. Зосередити увагу при цьому на підлітках, схильних до правопорушень
ІІ півріччя
Адміністрація, класоводи та класні керівники
10.
Проводити уроки, бесіди, години спілкування з метою пропаганди здорового способу життя серед здобувачів освіти
Протягом року
Класоводи та класні керівники
11.
Здійснити перегляд фільмів, слайд-подорожей, мультимедійних програм: «Наркоманія», «Головне – боротися!», Бережіть дітей від наркоманії», «Профілактика вживання наркотиків»
Березень
Педагог-організатор
12.
Створити банк даних дітей з девіантною поведінкою, які схильні до правопорушень, перебувають на внутріколегіумному обліку
Протягом року
Соціальний педагог
13.
Співпрацювати з працівниками кримінальної поліції у справах неповнолітніх, служби у справах дітей, центру соціальних служб дітей та молоді з метою проведення спільних заходів щодо профілактики поширення алкоголізму та наркоманії у здобувачів освіти колегіуму
Протягом року
Адміністрація 
14.
Провести Всеукраїнський урок здоров´я   (7 квітня у Всесвітній день здоров´я)
7 квітня
Педагог-організатор, учителі основ здоров´я та фізичної культури, класоводи та класні керівники
15.
Активізувати роботу батьківського всеобучу з питань здоров´я дітей та підлітків, батьківських лекторіїв
Протягом року
Адміністрація 
16.
Участь у районному фестивалі-конкурсі «Молодь обирає здоров´я»
Квітень
Педагог-організатор

Заступник директора з НВР          

Жадьківський колегіум
Черняхівського району Житомирської області


Сценарій-план розважального конкурсу 

“Козацькі забави”



Розробила:

заступник з навчальної роботи

Жадьківського колегіуму

Кирийчук О.В.




Тема:  Козацькі забави
          Мета:  розширити знання учнів про запорізьких козаків, їх традиції, побут, звичаї. Виховувати шанобливе ставлення до запорожців, спонукати до наслідування їх кращих рис характеру: добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу.
Розвивати фізичні якості дітей, спритність, кмітливість, активність.

Література:
1.      Позакласний час № 23-24 2001 р. “Козацькими стежками”.
2.      Позакласний час № 2-3 січень 2001 р. “Козацькі забави”.
3.      Позакласний час № 1 січень 2000 р. “Козацькі забави”.
4.      Розкажіть онуку № 27-28 липень 2001 р. “Україна – славетний край козацький”.
5.      Сценарій свята “Козацькому роду нема переводу”.
6.      “Вертикаль” № 2 1997 р. “Козацькі забави”.


Сценарій план розважального конкурсу

В центрі сцени емблема вечора та девіз “Козацькому роду нема переводу”. У записі звучить козацька музика.
На сцену виходить ведуча. Музика стихає. Вона вітає глядачів, як нащадків славного роду козацького роду. Пропонує глядачам прийняти участь у святі. Представляє журі. Оголошує назви куренів – команд для участі у змаганнях.
Учасники виходять на сцену. Звучить козацький марш. Учасники оголошують назви своїх куренів. Ведуча знайомить всіх з правилами проведення “Козацьких забав”. Учасникам належить подолати змагання у 4 тури.
Після кожного туру журі підбивають підсумки. Оголошують переможців. У кінці змагань курінь-переможець нагороджується символами гетьманської влади та призами.

(“Козацькі забави”)

І. Вступне слово

ХV століття – важкий час у житті Українського народу. Скрутно жилося йому під пануванням чужих володарів, бо скрізь в Україні було заведено панщину. Селяни працювали на панській землі, всю землю отримували у власність великі пани – вельможі. Багатостраждальна земля чекала героїв. І деякі чоловіки відгукнулися на заклик рідної землі і стали на її захист. Це були козаки. Сила, спритність і мужність яких змінила світ.

ІІ. 1 тур: “Військові маневри”

Види змагань

        а) Представлення та захист куренів (довільна форма, до 5 хв.)
б) “Захист фортеці”
- Як відомо, козаки мусили обороняти фортеці. То наше перше завдання матиме назву “Захист фортеці”.
У центрі кола – “фортеця” – м’ячі і кеглі. Біля “фортеці” – захисник. Учні куреня-суперника, які стоять за  колом, передають м’яч один одному і кидають його, намагаючись влучити у “фортецю”. Захисник намагається відбити м’яч всіма частинами тіла. Переможе той курінь, чий захисник найдовше протримається захищаючи свою “фортецю”.
в) “Сильна рука”
- Щоб мужньо боронити свій народ, свою рідну неньку Україну козаки повинні перетворювати труднощі, мати неабияку силу в руках. У наступному змаганні візьмуть участь щонайсильніші. Буде боротьба “Сильна рука”. Взаємно захопивши руками великі пальці, силою нахилити руку суперника не відриваючи ліктя від столу. Суперники борються один проти одного. Перемагає курінь, члени якого здолали найбільше суперників.
г) “Перетягування канату”
- Перетягування канату курінь на курінь по черзі. Канати посередині помічені стрічкою яка перебуває над лінією. Курінь якому вдалося перетягнути стрічку  перемагає і бореться з наступним.
д) “Перетягнути через лінію”
- Всі учасники двох куренів стоять перед накресленою лінією і беруться за руки. Вони розташовуються один проти одного. За сигналом намагаються перетягнути суперника через лінію. (Кругова система)
Перемагає курінь, членам якого вдалося перетягнути найбільше суперників.
- Доки журі обговорюють результати і підбивають підсумки ми готуємось до наступного завдання. (Художній номер болільників)

ІІІ. 2 тур: “Спритність та кмітливість”
Види змагань:
а) “Козацька бійка”
- Щоб перемогти ворога козакам потрібно було бути не лише сильними, але і спритними. Наступний конкурс вже другого туру “Козацька бійка”. Весь курінь намагається збити курінь суперника з гімнастичної лави (програє той курінь, останній представник якого першим опиняється на землі), (Кругова система)
б)  “Передача листа”
- Всі ви напевне знаєте і бачили картину на якій зображено той момент, коли дотепні, веселі козаки писали листа турецькому султану. То ж шикуйтесь у 3 шеренги і подивимося котрий курінь швидше передасть написане. На старт. Увага! Почали! (естафета)
в) естафета “Стрибки в мішках”
- Бувало, що козаки потрапляли в полон до ворога. Але завдяки своїй силі, спритності та витривалості вони вміли, долаючи перешкоди, непомітно втекли звідти. Отож почали! (Всі)
г) “Хто швидше вип’є кухоль квасу”
- Завдання полягає в тому, що з кожного куреня обирається один учасник і всі стають в 1 ряд і п’ють кухоль квасу на швидкість. Перемагає той курінь учасник якого найшвидше вип’є квас (0.5 літра).
(Художній номер болільників)
IV. 3 тур “Жарти та козацькі звичаї”
Види змагань:
а) “Намалюй козака” – за 5 хвилин намалювати козака з найбільшою кількістю козацьких атрибутів.
б) “Інсценування козацького обряду чи звичаю”. Музичний номер.
в) “Танцювальний конкурс “Гопак”
- Виконується танцювальний конкурс всі члени куреня по черзі козацький народний танець “Гопак”.
- Це був останній конкурс нашого сьогоднішнього 3 туру змагання. А зараз журі підбиває третього туру, а ми зараз перейдемо до 4, останнього раунду змагань.
(Художній номер болільників)

V. 4 тур: “З історії козацтва”
- За умовами останнього туру учасники повинні відповісти на запитання вікторини. Переможе той курінь, котрий дасть найбільше правильних відповідей. Кожен курінь готує по 10 запитань, потім вони всі вкидаються до козацької шапки і по черзі представники куренів витягують питання.
-          Це був останній конкурс наших сьогоднішніх Козацьких забав. Поки журі  підбиває результати 4 туру і всього конкурсу вашій увазі повідомлення «Кодекс козака»

Підбиття підсумків, нагородження.

VI. Заключна частина.
- Після сьогоднішніх наших змагань в нас залишається світла пам'ять про славні подвиги наших предків-запорожців. Отож, пам’ятаєте, дорогі діти, що ви є нащадками славних українських козаків. То ж любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми добрими справами і вчинками доведе, що козацькому роду нема переводу!

Склад куреня: 8 хлопців 5-9 класів, не більше 2 з класу




Жадьківський колегіум

Раді люди літу,а бджоли – цвіту

Підготував:
Керівник гуртка
                                                                                 "Жадьківські медолюби"

                                                                                                 Іван Бачук
                                                                         
           

Мета: Прищепити учасникам любов до живої природи і бережливе ставлення до рідної землі. Активізувати бажання поглибити  свої знання про бджіл.

Обладнання необхідне для проведення даного заходу
1.Плакати  «Любіть,шануйте і бережіть Божу комаху -бджолу,а з нею нашу колиску-матінку Природу!»,»Хочете довго жити-споживайте мед»,»Бджола працює не для себе,а для людей»
2.Фотографії,малюнки або гербарії рослин:гречки,соняшника,конюшини,липи,акації,люцерни
3.Різний мед-гречаний,липовий,акацієвий
4.Прополіс,квітковий пилок
5.Віск,свічки або інші вироби з воску
6.Фотографії або малюнки бджоли,матки,трутня, вулика та інше у сфері бджільництва
7.Дитячі малюнки і вироби пов’язані з бджільництвом
8.Квітчастий рушничок

Ведучий(а):Шановні учні, добродії пасічники, дорогі гості!Сьогодні ми поведемо розмову про маленьку Божу комаху-трудівницю-бджолу.
Перший читець: Ще у часи кам’яного віку наші предки вважали природу Великою Богинею. Її уявляли жінкою-праматір’ю всього живого на Землі,володаркою стихій, покровителькою домашнього вогнища. За їхнім віруванням,кари зазнає кожний,хто не дотримується притаманної природі впорядкованості,- щоб не бути покараним,треба наслідувати тих її представників у живій природі,які є втіленням її божественної досконалості. Одним з таких земних втілень цього божества є,на їхню думку,бджола.
Другий читець:Найдавніше свідчення людської шани до крилатої трудівниці зафіксовано в Давньому Єгипті ще 10 тисяч років тому. Бджіл вважали священними комахами і в Індії.
Певний культ бджоли існував і в греків. У місті Ефесі на честь Артеміди було зведено великий храм(одне з чудес світу). Статую богині прикрашав вінок з різноманітних фруктових гілок,на яких спочивали бджоли.
Перший читець:Найдавніше зображення бджоли знайшли на скалі Аранської печери (в Іспанії). Малюнку понад 15 тисяч років.
Другий читець: На території України бджоли водилися з давніх часів. Славилася наша земля медами та воском. Для пращурів бджоли були чи не головним засобом існування.
Третій читець:Українському народові завжди були притаманні працелюбство, миролюбивість, доброта,щедрість. Це,безперечно, заслуга й бджоли,бо багатовікова дружба «гречкосія» з бджолами сформувала в нього ці риси характеру.
Четвертий читець:Ще в Стародавній Русі селяни уміли знаходити в лісі дупла,де мешкали дикі бджоли. Подібні медові дерева називалися «бортями». На них залишали позначки,за якими восени промисловики знаходили медом дуплавини.
Пятий читець:Вже в ХІV столітті для утримання бджіл зі стовбурів міцних порід  стали видовбувати спеціальні дуплянки або колоди..Спочатку їх розвішували на деревах,а потім стали розставляти на вирубках і галявинах -«пасіках».
Шостий читець:З ХІV в Україні вже скрізь були пасіки і пасічні господарства
Українські пасічники мають своїх покровителів в образі святих Зосима і Саватія Соловецьких,а також Івана Хрестителя. Навесні,на Теплого Олекси(30 березня),перш ніж виставляти бджіл із зимівників,на пасіці виставляли образи святих.
Ведучий(а):Бджола у народних уявленнях-Божа комаха. Вона-трудяща,працьовита і принoсить багато користі людям.
Далі лунає пісня «Бджілки» у виконанні дітей:
Серед моря квітів
Бджіл гудуть рої,
Літо моє, літо,
Співанки мої
    Бджілка весело літає,
   Квітам вічка розтуляє.
  Каже:»Годі, квіти,спати,
   Я прийшла медок збирати».
Липи, липа зацвіла!-
Засурмила всім бджола .-
Гей ,злітайтеся,подружки.
У гайок на край села.
Там уже не видно віт.
А лише пахучий цвіт.
     На моєму рушничку -
     Квіти,як у квітничку:
     Рута,сон,лілея біла,
     А на мак ще й бджілка сіла.
Бджілка,бджілонька мала
Грай ,бджілко, грай!
В полі,в лісі,на леваді
Усі квіти тобі раді,
Увесь рідний край!
Грай бджілко, грай!
      Цвітуть рясно сади наші.
      Сік медовий в кожній чаші -
      Тільки збирай!
      Грай,бджілко,грай!
Бджілко, бджілко, ти куди?
А туди-сюди.
Бджілко, бджілко дай медку.
Мед у вулику.
       Я до вулика біжу,
      А він:жу-жу, жу-жу-жу!
      Страшно в нього щось просити,
      Ще надумає вкусити.
Дід Іван, напевно знає,
Котрий вулик не кусає.
Бо крізь вуса сіє сміх,
Каже:»Бджілка жалить всіх,
Хто плаксій і вередливий,
Неслухняний і лінивий,
          Не годує взимку пташку,
         Топче у траві мурашку,
         Ломить дереву гілки,
         Того жалять вулики»
Зум-зум-зум,лечу до саду,
Де захочу,там і сяду.
І нема нікому діла.
Чом я сіла, де схотіла.
Що шукаю?Розкажу:
Мед для вас!Жу-жу,жу-жу!
       Жу-жу-жу,-дзижчить бджола
          На околиці села.
Ось красива квітка біла,
Тож вона на неї сіла
Квітка трохи помовчала
І стебельцем похитала.
     Що ти робиш,біла квітко?-
     Я тебе гойдаю, бджілко.
     Ти все поле облітала,
     Скільки меду назбирала.
    Медом я не пригощаю,
    То хоч трішки погойдаю.
Діти ведучі:
1.»До доброї душі і чужі бджоли з роєм прибиваються» - говорили у старовину.
2.До речі,найулюбленішим заняттям церковних служителів було пасічництво.Основоположник раціонального бджільництва Петро Іванович Прокопович мав духовну освіту.
3.Певного розквіту досягло бджільництво за козацьких часів. Запорізькі козаки з пасік,розташованих біля Дніпра,брали в оброк десятий вулик,оскільки бджоли збирали нектар у лісах,які належали їм і називалися «воскові запорізькі грунти».
4.У 1775 році в запорізьких козаків налічувалося понад 20 тисяч пасік. Відомою у ті часи була пасіка легендарного кошового отамана Івана Сірка,біля якої він провів останні роки життя.
5.Відомими були пасіки Богдана Хмельницького,Семена Палія.
6.Заводячи пасіку,вибирали місце,зручне для бджіл,поблизу дерев і кущів,щоб могли сідати рої. Непогано було,якщо неподалік квітувало гречане поле». Мед і гречка-брат і сестра»,- говорили пасічники.
Учень читає вірш Валентина Грабовського «На пасіці»
                       Соняхи, як ті сонця чубаті,
                      В холодку блищить вікно води.
                      Пасічник руками вузлуватими
                      Вибирає бджілку з бороди.
               А рої гудуть
              Із -понад яру,
             Там,де гречки спіненої хмари,
             Кожна трудівниця
                     В стільники несе
                     Півросинки,
                     Крапельку нектару
                     Та пилок на лапках -
                      Це й усе.
Ведучий(а):Справа нібито,нескладна - взяти у маленької комашки солодку рідину. Але ж не силою і злою думкою наповнювалися глечики і баклаги. Скільки старанності,обережності,терпіння вимагалося від пасічника,щоб і  мед вийшов добрий, і щоб бджола залишилася не скривдженою.
Діти:Бджола-потрібна комаха. Вона дає корисний мед,віск,прополіс,цілющу отруту.Бджоли запилюють рослини і саме цим підвищують урожайність.
Ведучий(а): А от про будову бджілки нам розповість пасічник.
(Розповідь пасічника).
Ведучий(а):В народі Божу комаху дуже шанують і поважають. Багато прислів’їв і приказок складено про бджолу. Ось послухайте:
За бджоли не скажу,а мед солодкий.
Якщо на язиці мед,то і на думці мед.
Де цвіток, там медок.
Мед і гречка-брат і сестра.
Не той друг,хто медом маже,а той хто правду каже.
Їж мед,але бійся жала.
Дітей годувати-не меду лизати.
Ложка дьогтю зіпсує бочку меду.
Бджілка маленька,але в роботі вправненька.
Раді люди літу,а бджоли – цвіту.
В кого бджоли ,в того й мед.
Немає бджоли без жала,а троянди без колючок.
Ведучий(а):І знову запрошую до розмови пасічника.
Пасічник:З’ясовано,що серед довгожителів(віком понад 100років)переважають пасічники і члени їх сімей,а також люди,які постійно вживають мед.
Найбільшою популярністю користується натуральний квітковий мед,такі його сорти:липовий,гречаний,акацієвий,гірчичний,соняшниковий. Ціняться світлі сорти(акацієвий і липовий).
(Показує ці сорти меду дітям).
Багата і різноманітна народна творчість. Відомий український гуморист Павло Прокопович Глазовий написав чудову  гумореску про двох кумів,які хотіли медком поласувати.
Гумореска» Як ми з кумом мед качали».
Ми із кумом по сусідству живемо.
Кум говорить:- Давай бджіл заведемо.
Бджоли,- каже,- це ж поезія й краса.
Бджоли творять для здоровя чудеса!
І тепер у кума бджоли у саду
Без перерви гу-гу-гу та ду-ду-ду…
Вніс якось я пропозицію таку:
-                Підем , куме,покачаємо медку!
Кум не любить викидати даром слів.
Він у сад мене до вуликів повів.
-                Мед качати,- каже,- діло не просте.
От купив я медогонку в ССТ.
Тягне рамку він із вулика, дивлюсь:
Усі бджоли в купу злилися чомусь.
Та й гудуть отак: дзум…
Їх обкурювати треба,- каже кум.
- Це я знаю і без тебе,- говорю,
- Ти тримай,а я цигарку закурю.
Не устиг я потушити свій сірник,
А  бджола-як шандарахне у язик!
Потім друга-прямо в вухо,третя в ніс.
Кум схопив у ящик  рамки і поніс,
Як поклав у медогонку,як крутне!
А на мене ціла хмара як шугне!
Бджоли жалять-кум говорить –
-                Не лови!
Не твої це,- каже -, бджоли,
Не дави.
Не крутися і руками
Не махай!
Не твої це,-каже-бджоли,
Не лякай!
Ти он краще з носа витягни бджолу,
Бо задавиш там комашечку малу.
Он у тебе між губами дві бджоли -
Ти дивися,щоб живі мені були.
Я тікати…а за мною хмара бджіл.
Я додому,та й у хату,та під стіл.
Виліз,глянув у люстерко:ну й краса!
Губи стали,як домашня ковбаса.
Щоки пухлі!Не обличчя,а друшляк.
Ніс у ліво скособочився й набряк.
Вже звисає аж до нижньої губи,
Вуха витяглись обоє,як гриби,
Ліве око ще поблимує сяк-так,
Там,де праве,- така гуля ,як кулак.
Кум у шибку пальцем стукає:
-Привєт!
Йди,-гукає-куштувати свіжий мед!
-                Ой,- стогну ,- не стукай, куме,  не дійду.
Я ж незрячий,десь у яму упаду.
Кум говорить моїй жінці:
-                Ви, мадам,
Свого мужа не показуйте дівкам,
Він у вас,як кінозірка
Жен Маре!
Тільки,- каже,- хай він носа не дере.
І нехай на все життя запамята,
Що бджола-це мед і віск!
І красота!
Ведучий(а):А тепер загадки!Слухайте уважно.
Не мотор,а шумить.
Не пілот,а летить.
    Не змія,а жалить.
    Взимку спить. Улітку бринить.
               По квітах літає, солодку росу збирає.
Маленьке створіння велику  злість має.
Як кого вжалить,то само вмирає.
                 У темній темниці
                  Сидять трудівниці,
                   Не знають ні сну,ні постелечки.
                    В’язаночки в’яжуть, немов чарівниці,
                     Ніде ні вузла, ні петелечки.
Коло вуха завірюха,а у вусі Ярмарок.(вулик)
                  В піч положу-мокне,
                   В воду положу-сохне.(віск)
Ведучий(а):Земля любить ,як люди працюючи співають і зрошують її своїм потом. Тоді вона сипле пшеницею,гречкою,медом і всяким добром.
Щиро дякую всім, хто взяв участь у нашому виховному заході.
Ще раз хочу нагадати, що серед християн бджола вважається святою комахою. Тому про неї згадується в Біблії понад 60 разів.
Любіть Україну-трудіться для неї,шануйте і бережіть Божу комаху-бджолу,а з нею й нашу колиску-матінку Природу!
До нових зустрічей!
Щастя вам і добра!

1 березня 2015р.  Жадьки

Немає коментарів:

Дописати коментар